Vill du jobba på Stonehenge?

Vill du ha ett engelskt slott eller slagfält som arbetsplats? Nu har du chansen när organisationen English Heritage som driver många historiska sevärdheter rekryterar ny personal till kända platser över hela landet och det är ingen dålig mängd tjänster.

Tänk vilken dröm att få kalla sig ”Historic Property Steward” på Stonehenge eller för den delen berömda slott som Dover och Stokesey eller slagfältet Battle utanför Hastings.

Stonehenge

Stonehenge

Varför söker jag inte då? För att naturligtvis finns det en hake eller två. Många av tjänsterna är deltid upp till 19-21 timmar i veckan. Just den på Stonehenge ovan är heltid men å andra sidan behövs ett brittiskt körkort och jag har inte ens ett svenskt att byta ut. Det är också tillfälligt, bara till oktober 2015 men flera av de andra tjänsterna är faktiskt tillsvidare om än alltså inte alla heltid. På Stonehenge kan du till exempel också bli ”Retail Steward” om du har erfarenhet av handel. Många av tjänsterna handlar just om handel och att ha viss erfarenhet av budget utöver kundmottagande. Att flera sträcker sig upp till specifika 21 timmar i veckan misstänker jag har att göra med att gränsen går där för den som vill jobba utan att förlora allt arbetslöshetsstöd. Lönen? Upp till 7.61 pund i timmen vilket inte är så mycket över minimilönen faktiskt men det förvånar ju knappast när det handlar om dyra kulturarv utan en massa ekonomiskt stöd. Hade jag inte haft familj och sommarstuga att ta hänsyn till så hade det nog övervägt att som anglofil få jobba i sådana här miljöer och hade jag varit i tjugoårsåldern hade jag kanske sökt de tjänster jag haft tillräckligt med erfarenhet för. Ansökningstiden går ut 19 januari så du får snabba dig om du är intresserad.

Klostret i Battle

Klostret i Battle

Jag följer idag spänt händelserna i Frankrike som bara verkar urarta mer och mer och jag undrar vart världen är på väg. Året verkar börja i samma stil som 2014 har varit när det gäller världshändelser och fransmännen väntar ju fortfarande dessutom på att få veta vilka som styrt omkring stora drönare ovanför deras kärnkraftverk. Nu måste jag helt enkelt få dela med mig av något roligt som motvikt till allt detta hemska – ni som följer mig på Twitter har redan sett det. Läs här om en resa mellan London Euston och Glasgow och mannen som satt på tågtoaletten och twittrade om att pappret var slut. Själv är jag glad att jag alltid vet i vilken vagn jag sitter och rekommenderar er alla att hålla reda på detta för man vet ju aldrig…

15 kommentarer

  1. Jag sökte faktiskt jobb på Hampton Court Palace i höstas, trots hus och familj i Sverige 😉 Hade inte kunnat ta det om jag fått det, ville bara söka för känslans skull. 🙂

    Gilla

    1. Haha, underbart. Huset hade ni ju kunnat hyra ut. För mig är det mest det där med lönen. Svårt att få det att gå ihop.

      Gilla

  2. Åhhh, fasiken att jag har nästan två år kvar på min tjänst. Men SEN, sen kommer jag nog att börja titta på de där fina jobbannonserna i England igen. Visst blir det ett bra hopp nedåt i lönen, men det är svårt att slå de ställena jag jobbade på när jag bodde i England, det går liksom inte att hitta snarlika ställen i Sverige…

    Gilla

    1. Ja det blir ju ett hopp ner men allt beror ju på var man är i livet. Var jobbade du? 🙂

      Gilla

      1. Det var inom HRP’s olika slott. Först som volontär i över ett år och sedan praktik, timanställning och vikariat i några månader, men det var inte riktigt de tjänsterna jag egentligen ville ha om man säger så. Det krävs ofta så mycket arbetslivserfarenhet för de tjänsterna. Sedan fick jag min nuvarande tjänst i Sverige och valde (vemodigt) att lämna i förtid för att kunna satsa mer strategiskt på ”karriären”

        Gilla

      2. Spännande. Du måste ha gjort något mer i England när du var volontär?

        Gilla

      3. Jo men precis, jag tog en masterexamen och därefter sökte jag jobb. Volontärjobbet gav en fot in till jobben sen, så det kan jag rekommendera för någon som studerar eller har mer flexibelt arbetschema och vill ha erfarenhet och upplevelser.

        Liked by 1 person

  3. Ja, att fortfarande ha utgifter här, lån och dylikt och få det att gå ihop där hade nog varit svårt. Jag sökte till Hampton Court mest för att se om de kurser i Tudor-historia jag tagit är värda något, men jag misstänker att det finns en bunt kompetenta människor med historisk utbildning som redan befinner sig i England.

    Gilla

    1. Ja var läste du de där kurserna? Leicester har några liknande.

      Gilla

      1. Förra hösten tog jag en kurs i allmän Tudor-historia vid Exeter, och under hösten -14 har jag gått en kurs fokuserad på Henrik VIII vid Oxford.
        Detta med distansstudier är ju helt fantastiskt!

        Nu ska jag faktiskt ta en kurs på sex veckor vid just Leicester; England in the time of Richard III. Börjar i februari och ska bli jättekul!

        Gilla

      2. Haha, ja det var den jag tänkte på, jag som är Ricardian. Dock surar vi väldigt på Leicester nu som ska krama allt ur fyndet på parkeringsplatsen. Han ska hem till York. 😦

        Gilla

      3. Ja, det känns lite ledsamt att han inte kan få åka hem. Jag vet inte var jag läste det, men tror det var på FB (jag är med i både Tudor- och Ricardianska grupper där 😉 ), det var någon som hade sagt ”att begrava Richard i Leicester, det är som om vi begravt Churchill i Berlin”

        Ske erkänna att jag inte hel följt med i alla turer kring varför han blir kvar i Leicester, han hade väl börjat planera sin egen gravplats i York?
        Sedan måste jag erkänna att jag tycker den gravsten, platta eller vad man kallar det, som valts för jordfästningen i Leicester är riktigt ful. 😦

        Gilla

      4. Ja usch så ful den är! Han hitrades ju i Leicester och då säger lagen att han ska vara kvar där när fyndet nu är så gammalt. Han hade mycket riktigt påbörjat sitt mausoleum i York. Vi ses på de där FB-grupperna då. 😀

        Gilla

      5. Du är välkommen till min än så länge lilla, men växande, grupp English Medieval History också! 😀

        Liked by 1 person

    2. Vilka spännande kurser Camilla! Måste jag kolla upp inför framtiden 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

