Ditt eget afternoon tea

Fick du någon brittisk litteratur i julklapp? Själv fick jag Håkan Nessers Levande och döda i Winsford så den kommer det en recension av snart. Under tiden vill jag tipsa om en underbar bok för dig som gillar att baka och att läsa om den engelska tetraditionen. Afternoon Tea av Liselotte Forslin och Jan Gradvall är ett djupdyk som heter duga ner i engelskt mys och en fantastiskt fin bok.

20150102_172532

Boken börjar med hur du bäst kokar te och hur afternoon tea uppstod och här kommer också ett och annat förvånande du kanske inte visste om te och musik. Den fortsätter sedan med recept på allt från gurksandwiches till mastiga fruktkakor, lemon curd och såklart också scones. Boken har delvis skapats i Bath dit vi får följa med för lite Jane Austen-stämning och det passar utmärkt rent tidsmässigt och ger extra stämning åt boken.

Jag uppskattar verkligen att här också finns ett recept på clotted cream vilket är ett måste för mig om jag ska unna mig scones. Jag saknar en del klassiker som valnötskaka, Lemon drizzle och Victoria sponge cake men det är mest för den där extra anglofila känslan. Boken har absolut nog med underbara recept för dig som vill skapa din egen engelska eftermiddag med vännerna eller krypa upp i öronlappsfåtöljen med en kopp te och en bok. Jag vet inte om det är för att de hjälpt till med kontakter på de fina hotellen i London som Visit Britain tackas av författarna men jag vet att de gjort ett bra jobb där det enda jag saknar är lite historia kring bakverken. En björnbärskaka á la Bakewell kunde till exempel ha fått en förklaring kring bakverkets historia men jag förlåter dem eftersom boken är så snygg.

 

10 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Det verkar vara något att både läsa och ha liggande framme..
    Apropå lektyr kan jag tipsa om en bokserie för bloggen: ”Morland Dynasty” – som jag antar att du, som bott i York, är historieintresserad och Richardian har hört talas om/läst/läser?
    En fantastiskt bra romanserie! Jag köpte första delen i slutet på 80-talet och senaste/sista? nr, 35 i år.
    Författaren heter Cynthia Harrod-Eagles och serien om Morlands börjar på 1400-talet och följer den fiktiva släkten Morland som bor på det likaså fiktiva godsen Morland Place som ligger utanför York, till andra världskriget är det tänkt, jag har inte hunnit läst den senaste men det utspelas nog på 1930-talet. Jag håller just nu på att läsa om serien för tredje gången – så bra är den!
    Döm om min förvåning när jag på turistbyrån i York frågade om det fanns någon rundtur/karta till ”Morland-land” och de inte visste vad jag talade om…

    Gilla

    1. Hihi, du tipsade om den häromsistens så jag har just köpt första delen tack. 🙂 Den är verkligen inte känd i York och på turistbyrån jobbade tidigare en av mina gamla ”flat mates” som definitivt inte läste böcker…

      Gilla

      1. Åsa FM · ·

        Sorry, glömsk är bara förnamnet…

        Gilla

      2. Bättre en gång för mycket… 🙂

        Gilla

  2. Någon bok om Afternoon Tea blev det inte, men däremot har jag läst Levande och döda i Winsford, som jag också har recenserat och publiceras senare! Ha en bra helg!

    Gilla

    1. Ska bli spännande att se vad du tyckte.

      Gilla

  3. Det låter som en mysig bok att ha liggandes och kika i. olika teer är dock en större passion i mitt liv än alla olika bakverk man kan ha till. (Scones är dock undantaget, och det ska absolut vara flotten fram till om det ska vara ”på riktigt”)

    Gilla

    1. Ja den går inte in på tesorter i större detalj utan här är det bakverken som talar men snygg är den.

      Gilla

  4. Tack för tipset! ”Afternoon tea” har ju blivit inne här i Stockholm också och serveras nu på flera hotell bl.a; Grand Hotell, Hotel Diplomat på Strandvägen, Lord Nelson i Gamla Stan och dessutom på en del andra ställen som Svenskt Tenn, Strandvägen m.fl. Jag har provat ett par av ställena och varit ävldigt nöjd.
    Minns dock fortfarande London med afternoon tea på Harrood´s, ”Brown´s hotel och The Ritz. Dock inte på samma resa….

    Gilla

    1. Varsågod. 🙂 Vilket tycker du är bäst i Stockholm? Har de alla clotted cream? Det är lite av en måttstock för mig. Tänkte provat ett ställe i Vasastan nu över nyår men hann som vanligt inte med hälften av mina planer.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

