Sökord ger svar

Just nu hittar många hit genom att söka efter engelska katedralstäder och jag hoppas att ni som gjort det berättar för mig om ni vill läsa mer om någon speciell eller har andra frågor om dem. Det är roligt det där med hur man hittar en blogg och just nu är vi bloggare inte hjälpta av att de flesta kommer till oss från Google som inte vill berätta vilka sökord som används men från andra sökmotorer kan jag se att det kommer flera som sökt på ”rinner genom Wales” och liknande och jag börjar undra om det är så att ni löser korsord? Min mamma är korsordskonstruktör och det är alltid lika roligt att se hur många olika typer av korsord det finns och inte minst hur olika korsordsmakare faktiskt tänker. En del använder mest ordvitsande humor, andra kör stenhårt på svår allmänbildning och de flesta ligger någonstans däremellan. Just korsord är något jag tycker bäst om i svensk version. Det är något med att få läsa en liten fras eller ett ord och fläta ihop det med andra. De engelska korsorden är oftast bara kryptovarianter eller också dagstidningarnas jättesvåra där man ska kunna någon inrikesminister från 60-talet, en å i Hertfordshire och en galopphäst från 1920 och bara fylla i dem en efter en. Nog för att jag är ganska allmänbildad men någon Skalman är jag inte.

En del sökfraser handlar om sådant jag faktiskt har planer på att skriva om och dit hör till exempel ”pittoreska byar i närheten av London” som någon av er sökt på nu i veckan. Just nu handlar mina inlägg om dagsturer runt London mest om städer snarare än pittoreska byar som jag istället har visat upp längre bort från London. Medan ni väntar på ett helt inlägg om detta så rekommenderar jag just nu därför Chilham i Kent (direkttåg från Charing Cross) och för den som vill ha ”mysiga städer i West Midlands” så varför inte satsa på Shrewsbury, Ludlow eller Warwick.

Chilham

Chilham Foto: Wikipedia

Englands största järnvägsstation undrade någon över häromveckan och det beror ju på om man ser det i passagerarantal (som man på engelska kan kalla ”busiest” vilket jag saknar ett svenskt uttryck för i det här sammanhanget) eller i antal passerande tåg eller rent av storleken på byggnad och spårområde. Hur som helst vinner Waterloo både flest passagerare och spår medan Clapham Junction i södra London vinner antal tåg. Överhuvudtaget får jag många besökare på jakt efter svar om tågresor men pubar är en annan populär kategori och där tycks ni vilja veta allt möjligt om dem. Det blir också en väldig massa afternoon tea både i London och Sverige och här är problemet mest att jag nu försöker hålla nere på kolhydraterna annars hade jag nog testat alla jag gått förbi men jodå, det kommer att dyka upp ett och annat tips trots allt.

warwick

Warwick  Foto: Wikipedia

Jag kan lova att framtiden kommer att ge inlägg om arbetarklassens mat, barn under andra världskriget, bästa skaldjuren i England, indiska restauranger i Leicester, spöken som fastnat på bild på pubar, engelska kultfilmer och en hel del annat ni sökt på. Hade jag drivit den här bloggen på heltid så hade allt detta säkert redan publicerats men hav tålamod gott folk. Inlägg om barn blir det mer om eftersom jag hittills bara skrivit generellt om London. Någon undrade vad man ska se för musikal med barn som inte kan engelska och där blir mitt tips The Lion King. Så länge barnen är över sex år som Disney själva rekommenderar så är Lejonkungen säkert roligast för alla inblandade.

Ibland blir jag nyfiken själv. Vad ville du veta som sökte på ”Hilda Pennington-Mellor” och kom till mitt inlägg om Wimbledon? Fick du veta något annat på sidan som bonus innan du surfade vidare? Har du som sökte på ”familjen Linch Carbis Bay” hittat dem? Jag vandrar gärna längs Carbis Bay till St Ives men känner inte dess invånare – än. Fick du som kom hit genom ”myror i kronärtskockor” någon användbar information hos mig (och vad hade jag skrivit om för att du skulle hamna hos just mig)? Det verkar också som om några av er redan besökt mig tidigare och nu letat efter min bloggadress med fraser som ”bara brittiskt” eller specifika saker jag bloggat om vilket såklart känns otroligt roligt. Allra roligast är det kanske ändå att en av er hittat hit genom att söka på ”Europas finaste land”.
4 kommentarer

  1. Mycket roligt du tänker blogga om.

    Gilla

    1. Så bra. 🙂 Tänk om jag bara kunde sitta och skriva dagarna i ända.

      Gilla

  2. Hjärtligt tack för din fina blogg! Härlig läsning för oss anglofiler. Kom på att jag i min egen senaste bloggtext är lite inne och nosar på ditt område. Här gäller det film. Titta gärna in. Keep up the good work! Och god jul!
    http://ulfpersson.wordpress.com/2014/12/18/filmtips-2/

    Gilla

    1. Tack för snälla ord och god jul du också! 🙂

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

