Vandringar i historiens landskap

Tony Robinson känner du säkert igen både från Blackadder (”Svarte Orm”) där han spelade den dumme Baldrick och från arkeologiserien Time Team (”Tidsresenärerna”) men visste du att han både skrivit barnböcker och gjort annat för TV. En av mina favoriter är historiedokumentären Walking Through History som visats på Channel 4. Här vandrar Robinson runt i olika landskap som vart och ett har formats av olika händelser och det är både vackra vandringar och lärorikt till tusen.

I del ett får vi följa med till Derbyshire som jag tycker är väldigt bortglömt bland oss svenskar vilket jag aldrig kommer sluta att påpeka i inlägg därifrån. Här rör sig Robinson längs floddalen Derwent Valley som är känd för sina textilfabriker där man under 1700-talet började utnyttja vattenkraften och som faktiskt är en lika viktig plats för den industriella revolutionens födelse som Ironbridge i Shropshire – så pass viktig att hela dalen faktiskt är ett världsarv sedan 2001 under just namnet Derwent Valley Mills. Själv har jag inte stannat här men är jättesugen på att göra det efter att ha åkt längs hela Derwent Valley en februarikväll på väg mellan Leicester och Buxton och sett fabrik efter fabrik med museiskyltar. Vägen slingrar sig längs dalen och det går uppåt, uppåt på väg mot vackra Matlock Bath med Abraham’s Heights.

Robinson berättar om pionjären Jedediah Strutt och bara namnet väcker ju ett begär efter mer information. Vi får också veta varför vi idag bygger höghus med stålbjälkar så nu kan jag inte åka förbi en byggarbetsplats utan att tänka på Derbyshire. Han gör också en avstickare till vackra Bakewell som jag varmt rekommenderar och så får vi se fina Cromford som jag märker att jag får titta närmre på själv.

I del två har vi förflyttat oss till Dorset där det handlar om hur man förberedde sig för en eventuell tysk invasion under andra världskriget. Här testades de studsande bomber som användes när de så kallade Dambusters i RAF sprängde tyska dammar i Ruhrområdet och här får vi veta hur betydelsefulla hamnarna i Portland och Weymouth var under kriget men att även tyskarna visste detta. Det pratas Dagen D och muséet för tanks får också ett besök liksom fina Osmington och så visar det sig att Robinson själv spenderade barndomens somrar längs Jurassic Coast där han minns geologin vid spektakulära Durdle Door och Lulworth Cove. Fascinerat lär jag mig i det här avsnittet hur den sömniga och mysiga byn Worth Matravers med sin pub full av fossiler hade helt annat liv under kriget och det är inte mycket man inte lär sig om radar heller. Robinson klagar lite på att armén tar de vackraste områdena i landet men själv tänker jag att det ofta är därför sådana områden är så välbevarade och inte har fått bygglov för allt möjligt.

Del tre handlar om Kent och East Sussex där Robinson vandrar mellan Tudorslotten Penshurst Place och Hever Castle och intervjuar Philippa Gregory och andra. Det pratas om hur familjen Boleyn lyckades bli så populära hos Henry VIII. Vad hade de byggt sin rikedom på? Jo järnfyndigheterna i trakten och här gjöts en gång till och med kanoner till kungens kustförsvar i städerna längs engelska kanalen. Nästa gång jag flyger till Gatwick en klar dag ska jag hålla utkik efter de kvarvarande dammar som anlades för detta under den här tiden, jag som lagt in dammar i miljödatabaser och lätt känner igen dem på utseendet från satellitbilder. Henry VIII:s jaktmarker i Ashdown Forest besöks liksom fina byn Blackboys med namn efter järnhanterande pojkar och med ett som det verkar bra bryggeri där vi får veta mer om hur engelsmännen innan denna tid drack öl utan kontinentalt humle. Avsnittet avslutas i den historiska huvudstaden Lewes i Sussex där vi får veta mer om Thomas Cromwell och hans planer här när han hjälpte kungen att riva det stora klostret.

De här tre avsnitten finns alla på YouTube liksom fyran från skotska högländerna. De nyare avsnitten har jag börjat leta efter för att se om de går att streama eller ladda ner någon annanstans eller om jag måste köpa dem. I seriens andra omgång tar avsnitt tre upp smugglarna i mitt kära Cornwall och det känns ju som ett måste att leta rätt på. Här kommer del ett. Textad är den inte men Tony Robinson pratar tydligt:

3 kommentarer

  1. Åsa FM · · Svara

    Wow! Som gammal Time Team follower (jag har sett alla avsnitt tror jag) blir jag naturligtvis intresserad och ska självklart kolla på YouTube – tack för tipset! Att jag dessutom är våldsamt intresserad av ”Dambusters” gör ju inlägget ännu mer uppskattat, fastnade när jag såg spelfilmen för flera år sedan.

    Liked by 1 person

  2. Åsa FM · · Svara

    Nu har jag sett del 1 – väldigt bra! Tack för tipset! Ska leta upp de övriga..
    Listan på platser jag måste se bara växer… Kul att se en ”gammal kompis” – skådespelaren Brian Blessed (också med i ”Blackadder” och känd för oss medelålders svenskar som kejsar Augustus i ”Jag, Claudius”.
    Att det inte är svensktextat är faktiskt en fördel, man fastnar med blicken i texten även om man förstår språket.. utan text ser man mer av handlingen.

    Gilla

    1. Varsågod. 🙂 Ja Brian Blessed har blivit lite av en ambassadör för Yorkshire och får sjunga ”nationalsången”. Jag minns nog mitt första ”möte” med honom genom Ivanhoe. 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

