Äta myror???

En ny skandal har seglat upp i Storbritannien. Lidl säljer renkött!

Britterna går i taket för inte kan man äta Rudolf med röda mulen och lanseringen sker dessutom så här innan jul så att det blir tydligt. Nu är det inte alla som är upprörda men tillräckligt många och Gordon Ramsay har också lagat ren i sin serie The F Word utan att det blev någon vidare succé. Det är ryskt kött från en finsk firma och djurrättsorganisationer är såklart ilskna och menar att det skjuts vargar och andra rovdjur i Ryssland för att skydda renarna så att det går att göra business av dem. I Sibirien går ju renskötseln till som hos oss i Sverige även om man kanske inte kompenseras för djur som dödas av varg men hjordarna flyttar alltså runt som här och det är alltså inte så att de många vargarna i Sibirien skjuts i massor tror jag själv men rätta mig om jag har fel.

Foto: Wikipedia

Foto: Wikipedia

Till denna oro kommer hur som helst känslan av hur fel det är att äta Rudolf och den känslan är stark vill jag lova. När jag bodde i York i mitten av 90-talet och fick besök från Sverige så hade de med sig renskav med pepparrotsvisp i bagaget som överraskning eftersom de visste att jag som köttätare älskar ren och säkert längtade efter något hemifrån. Absolut ingen i det hus jag delade ville prova. En utbrast dessutom just ”I’m never eating Rudolph!”. Otroligt hur människor glatt sätter i sig fabrikskyckling och inklämda, antibiotikaproppade grisar utan att tveka men inte kan smaka en frigående ren för att den finns med i en julsång.

Ingen har något negativt att säga om typen av kött däremot utan alla framhäver hur nyttigt det är med renkött som är fullt av mineraler och hälsosamt som annat vilt. I Mail Online kan man läsa inte bara om upprördheten utan om det fina med renkött och läsarkommentarerna där ger faktiskt hopp om britterna för mig som gillar när människor nyfiket iallafall tar reda på hur något är. Där finns helt klart flera som varit i Norden och är lyriska över renkött. Lidls kött får däremot kritik i artikeln för att vara av sämre kvalitet (jag har inte sett om det säljs i Sverige så jag kan inte uttala mig om det) och vara för processat och onaturligt. Flera tycker också att det är på tok för salt kött men där undrar jag om det inte bara är britterna som inte är vana vid den högre sältan i en massa mat från Skandinavien, Central- och Östeuropa (är det någon av er som gillar ren och som provat Lidls kött?). Jag får ofta salta på allt gott min man lagar och han i sin tur klagar ibland på hur salt allt svenskt är.

Nu är det här inte första gången Lidl kör den här kampanjen. Redan 2010 anklagades kedjan för att förstöra julen i landet. Kanske försöker de sakta men säkert och målmedvetet att snöa in britterna på ren. Vi som bott i Storbritannien vet ju att det tar ett tag att vänja sig vid vinäger på pommes men sedan är man fast. På The Guardian kan du gå in och rösta på om ren är gott och faktum är att deras läsare tycker att det är just det så Lidls försök börjar kanske lyckas.

 

4 kommentarer

  1. Jag har inte provat Lidls renkött här i Wales. Handlar mycket på LIdl för att de nomalt är så bra, fast inte mycket kött eftersom jag har en så bra slakatare här, som troligen dock inte har renkött.
    Jag tycker att britterna generellt är väldigt rädda för att äta något nytt och okänt. Brukar dock bjuda på renkorv på mitt svensak julbord här pch det brukar vara uppskattat, men den har jag köpt i Sverige.

    Gilla

    1. Ja de är rätt fega med nytt i matväg vilket jag tycker är konstigt. Svenskt påskägg med smågodis var dock poppis (utan lakrits såklart).

      Gilla

  2. jo, jag har ätit myror på burk, och som barn stoppade vi skalade pinnar i myrstack; syrt och gott! (tiden före sura karameller)

    Gilla

    1. Under min uppväxt i Göteborg fanns myror på burk i en butik i hemmakvarteren men jag provade aldrig. Syrsor i choklad hade de också. 😀

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

