Skolan och kreativiteten

Hitta din passion och förändra livet. Idag handlar det om en engelsk professor som skrivit och föreläst om just detta och hans bok The Element – How Finding Your Passion Changes Everything förtjänar verkligen att bli läst av alla.

20141208_185716Sir Ken Robinson föddes 1950 i en arbetarfamilj Liverpool och fick som barn polio så han har inte seglat fram genom livet på någon räkmacka utan tagit sig dit han vill genom inställning. Utbildning i humaniora är hans passion och den har han delat med sig i bland annat i ett par TED-talks varav det första är ett av det mest sedda TED-talks någonsin och följer i slutet av inlägget. Idag bor han med sin familj i USA.

När jag plockade upp hans bok av nyfikenhet häromveckan så var det för att jag gillar sådant som handlar om att hitta sin plats i tillvaron men jag tänkte att jag nog nu ändå vet rätt mycket om hur jag tar reda på min passion – den här bloggen är bara ett bevis. När jag sedan bläddrade i boken insåg jag att det inte alls bara handlade bara om detta och att jag var tvungen att ta den med mig hem. Den fångade mig direkt med sina levande kapitel om kända människor som Robinson valt ut för att de har berättelser om hur de inte klarade sig något vidare i skolan med dess traditionella upplägg. Detta upplägg menar han är skapat en gång i världen för att skola människor in i den industriella revolutionens samhälle med dess behov men är ett skolsystem som vi har än idag i västvärlden fast det inte alls passar det nya, globala informationssamhället. Yngre barn sliter med nationella prov som egentligen bara passar Skolverket som vill kunna mäta och rangordna skolor och se att barnen passar in i en mall. Proven gör alls inget för barnen själva. Dessutom retar sig Robinson på att ämnena är rangordnade så att den som tycker om konst i någon form eller mjukare samhällsvetenskapliga ämnen där människans psyke och känslor tas med i beräkningen ses som lägre än till exempel matematik. Det är alls inte så att han tycker att matematik är oviktigt, tvärtom! Han menar bara att det inte passar alla och att detta ska bli mer accepterat. Han skriver om hur du ska försöka hitta ditt eget element där just du känner dig hemma och att skolan inte är så bra på att hjälpa dig med detta. Att vi i västerlandet är sämre på detta än i öst där man ser kropp och själ mer sammanknutna är något annat han tar upp. Varför är det så att högutbildade tror att deras kroppar bara är ett redskap för att bära runt på deras intelligenta huvuden? Det går inflation i akademiska utbildningar också. Tidigare kunde den som tog en kandidatexamen får ett toppjobb och ta sig vidare. Idag krävs att man har minst en master och inte ens då är man ens säker på att alls få ett jobb inom sitt område.

I samband med detta undrar Robinson också varför intelligens mäts så enkelspårigt. En massa IQ tester visar att folk kan dra rätt slutsatser kring former och tal men hur passar den in som är intresserad av hur människor mår eller varför de agerar som de gör? Saker som är högst viktiga i det mänskliga samhället där man faktiskt ofta agerar på känsla.

Paul McCartney är bara en av alla vars historia vi får läsa om. Han hade en absolut värdelös musiklärare som bara satte på skivor och lämnade eleverna ensamma men vi vet att det blev en världsmusiker av honom ändå för detta var hans element. En hel del av de kända namn som beskrivs är amerikaner men vi känner ändå igen dem – Matt Groening som skapade The Simpsons till exempel. Andra är britter de också och kända inom konstens värld men tro inte att han helt glömmer de typiska vetenskapspersonligheterna heller bara för att de fått lite mindre plats.

Det är i uppföljaren Finding Your Element: How To Discover Your Talents and Passions and Transform Your Life som det blir fler konkreta tips på hur just du kan hitta din passion och den har jag alltså inte läst än men det kommer jag säkert. Båda böckerna är skrivna tillsammans med Lou Aronica och den senare har ett kapitel som handlar om hur du som hamnat i ditt rätta element kanske ändå inte vet riktigt hur du ska kunna leva på din passion och det verkar kunna vara något som passar mig att läsa. Dock är det som utbildningskritiker jag får ut mest av honom för han är helt enkelt jättebra på att förklara varför vi behöver ett nytt system och få oss att tänka utanför den berömda lådan och detta hjälper inte bara dig med skolbarn utan alla som dagligen har människor omkring sig och sitter fast i tänk de vill ta sig ur tycker jag. Här kommer det berömda TED-talks Robinson är så känd för (med svensk text) men titta gärna på fler. Ett viktigt budskap levererat med fantastisk engelsk humor.

2 kommentarer

  1. Hear, hear! (Jag borde egentligen skriva något mer välformulerat och uttänkt som ytterligare bidrar till budskapet, men jag hinner inte – för jag måste hjälpa barnen med läxorna!)

    Gilla

    1. Det känns som rätt prioritering. 🙂

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

