Bästsäljande världskrig

Politiskt kaos i Sverige. Då passar det bra att efter all information vila hjärnan från förvirring och depp med en bok så att man orkar hänga med i det som komma skall de närmaste månaderna.

Jag är som jag sagt förr rätt fascinerad av böcker om människoöden under världskrigen och det tror jag ni är fler som är. Redan när jag bodde i London upptäckte jag bästsäljarförfattaren R.F. Delderfield som har skrivit mycket annat bra men där jag fastnade speciellt för de två böckerna om en förortsgata i London och människorna där som jag tror kom ut första gången 1964 men skrevs redan 1958. Den första boken heter The Dreaming Suburb och tar sin början 1919. Här får vi lära känna England efter det katastrofala första världskriget och se hur landet mycket på grund av just kriget moderniserades väldigt och fick flera av de förortskvarter vi känner igen så väl idag. Huvudpersonerna är med om generalstrejken 1926 och Mosleys fascism på 30-talet, några lär sig spisa jazz som av vissa andra ses som alldeles för vilt och biografen blir en stor samlingsplats. Delderfield väver in alla dessa händelser i boken och jag fastnar egentligen inte för någon särskild personlighet utan det är själva stämningen som är så bra beskriven.

20141203_195424

Den andra boken heter The Avenue Goes to War och här säger ju titeln allt. Vi har kommit fram till 1940 och andra världskrigets härjningar inte minst över just London med blitzen. Biografen är fortfarande en samlingsplats men nu upptas också boken av en massa händelser som skildrar den allmänna känslan av gemenskap i England under detta krig och hur människorna längs gatan hjälper varandra igenom kriser, både krigsrelaterade och inte. Jag sträckläste de här böckerna som kommit ut i många utgåvor och idag finns i nätbokhandlar. De översattes till svenska och gavs ut på 80-talet i tre delar med titlarna Den drömmande förstaden, Förstaden i krig och Prövningens tid och kan eventuellt hittas på antikvariat. Idag kan man ju söka på äldre titlar även på internet och komma till antikvariat som har dem inne. Väl värda att leta efter är de hur som helst om du gillar den här perioden.

 

4 kommentarer

  1. Tack för tipset – jag ska lägga titlarna på minnet! Det är alltid kul med olika boktips 🙂

    Gilla

    1. Ja Delderfield har som sagt skrivit annat också men just de här är puttriga trots krigsupplevelserna i dem.

      Gilla

  2. Åsa FM · · Svara

    Vad roligt att du skriver om denna bokserie! En av mina favoriter, jag gillar också att läsa om människoöden under krigen och just denna har jag nog läst tre gånger.. Jag tror serien kallas ”Avenyn” i Sverige. Jag har även läst hans serier om ”Dalen” och rektorn (tror den kallas ”Att tjäna dem i alla mina dagar” eller något sådant)
    .

    Gilla

    1. To Serve Them All My Days låter bekant. Så kul med någon annan som vet vad jag pratar om. 🙂

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

