Billigt slottsboende

Vandrarhem är fantastiska alternativ för den som reser med liten budget men också för den som är ute på just vandring eller liknande på landsbygden och behöver övernattning. I Storbritannien finns det många att välja mellan – från dragiga gamla hus med undermålig service till fina slott, stugor uppe i bergen eller coola mötesplatser i storstäderna. Det är kanske inte lika vanligt med äldre vandrarhemsgäster i städerna som på svenska vandrarhem utan det ses ofta mer som ett billigt alternativ för ungdomar och heter ju också just ”Youth Hostel”. Däremot har jag själv i England mött en och annan förtidspensionär eller arbetssökande äldre som reser runt och försöker få ordning på livet eller passa in bland vagabonderna och speciellt i mindre städer där det inte är så gott om andra boendealternativ för den med lite pengar.

Idag var det länge sedan jag bodde på vandrarhem i Storbritannien eftersom jag har familj och barn och det ofta är just den gruppen du ser minst av där om du inte är i nationalparker (men detta har ändrats en del på sistone). Jag är alltså inte helt uppdaterad på standarden på mitt gamla favorithostel High Street Hostel i Edinburgh eller något annat men har idag tagit hjälp av The Guardian som utsett de fem bästa vandrarhemmen anslutna till den internationella organisationen YHA (som ger rabatt till svenska STF-medlemmar). Själv bodde jag oftast på icke YHA-anslutna vandrarhem (som just High Street) eftersom jag tröttnade på YHA:s regel om ”curfew” då man mitt på dagen håller stängt för städning. Jag vill kunna ha tillgång till en säng när jag själv vill och inte minst kunna sitta i ett uppehållsrum och snacka med folk och fixa en kopp billigt te om det ösregnar ute och jag vill spara pengar. Dock finns det pärlor i YHA-världen trots allt och jag minns vandrarhemmet i Haworth i Yorkshire som fint och organiserat på ”min tid”.

Utsikt från Grinton  Foto: YHA Grinton Lodge

Utsikt från Grinton Foto: YHA

Apropå Yorkshire så hamnar Grinton Lodge bland de fem bästa. Detta vandrarhem ligger i underbara Swaledale som jag har berättat om tidigare och varmt rekommenderar dig som gillar klassisk engelsk natur att vandra i och små byar. The Guardian kallar det ett romantiskt alternativ. Här finns ett vandrarhem med små egna ”pods” ute på området om du inte vill bo inne i de fina rummen i det gamla huset med sin service. Tio minuters promenad bort finns Grintons bypub och längre bort finns byn Reeth som  jag kommer att skriva ett eget inlägg om framöver.

Black Sail  Foto: YHA

Black Sail Foto: YHA

 

Vill du ha det ännu vildare? Så där så att det nästan påminner dig om en svensk fjällstuga. Då är Black Sail i Ennerdale i västra Lake District ett alternativ som bara nås till fots men där du kan få middag på kvällen. Det här blir jag verkligen sugen på själv. Med tanke på läget gäller det att kolla öppettiderna vilka varierar.

 

Är det istället havet du är ute efter så varför inte bege dig till Wales där Poppit Sands utanför Cardigan faktiskt också vänder sig till familjer och där man kan vandra i Pembrokeshire Coast nationalpark eller bara gå ner till den blåflaggade stranden och spana på säl om man inte nöjer sig med att sitta vid fönstren och njuta av utsikten. Här går det förutom att vandra också att fiska och rida bland annat.

Poppit Sands  Foto: YHA

Poppit Sands Foto: YHA

 

Finns det inget i någon stad då? Jodå, i det alltid populära Brighton hittar man vandrarhemmet med samma namn som staden i det före detta kända hotellet Royal York som nu blivit boutique-hostel och rummen här ser verkligen fräscha ut. Här skryter man med att vara en minut från stadens berömda pir med sina nöjen och du kommer garanterat inte behöva leta aktiviteter med det läget.

Brighton City  Foto: YHA

Brighton City Foto: YHA

 

 

 

Är det historia och arkitektur du vill ha så är St Briavels Castle svårslaget. Ja, det är ett riktigt slott och hur romantiskt som helst. Det byggdes som jaktstuga åt kung John den tid han hade titeln. Här kan du äta frukost i en sal som ger vibbar av Harry Potter och överallt finns gamla minnen i form av vallgrav och kapell. Du hittar slottet i Gloucestershire, mellan Chepstow och Monmouth (i Wales) och nära historiska Tintern Abbey som Lena berättar om ifall du klickar på länken. Tjugo pund för en natt på slott är ju otroligt prisvärt.

St Briavels  Foto: YHA

St Briavels Foto: YHA

2 kommentarer

  1. Brightons pir minns jag väl. Vandrahemstiden minns jag också med glädje och vånda. Numera är jag/vi lite mer bekväma av oss.

    Gilla

    1. Ja jag också men just de här verkar ha mindre rum också.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

