Shoppa skotskt i vintermörkret

Djur- och jaktmotiv känns väldigt brittiskt och det är bara ett av alla teman du kan hitta hos Gretna Green (varifrån fotona är lånade) i den skotska gränsbyn med samma namn. Det börjar närma sig jul och därför blir det ett shoppingtips till för vem vill inte fylla sitt hem med brittisk inredning och en väldig massa annat. Här får du dessutom alla priser i svenska kronor och handlar du online innan Lucia så säger de att du ska få hem det till Sverige innan jul men naturligtvis kan du ju shoppa åt dig själv också och strunta i julstressen.

Jag behöver egentligen ingen dörrstopp men Lord Oliver Wise Owl är ganska oemotståndlig så kanske kan han användas till annat? Han kostar 292 kronor.
lord-oliver-wise-owl-doorstop-DS110Lite dyrare är en kudde för nästan femhundra kronor (men jag spårade själv ur och köpte en kudde för 800 danska kronor häromsistens bara för att den var av kanonkvalitet och hade fårmotiv) men den här känns som ett måste för den som gillar Highland Cattle.

highcattDet här med harar har alltid varit populärt i brittisk konst och jag hade inte alls haft något emot de här salt- och pepparströarna om jag haft ett mer murrigt kök. Nu ser det mer ut som Cornwall än ett gammalt bibliotek härhemma så jag får välja något annat istället. De fina grävlingarna frestar mig mycket men också flera av de andra djuren.

hares

För den rätta höglandskänslan med tweedklädsel och allt och för den som inte vill spendera allt för mycket finns den lilla brickan med labradorvalp i jaktväska för ynka 47 kronor. Oemotståndligt brittisk men det finns också andra fina hundmotiv.

labinbagKänner du någon som fortfarande använder manschettknappar? Är han intresserad av trädgårdsarbete? Då är det svårt att låta bli att spendera 140 kronor på trädgårdsredskap. Annars var det ju det här med jul. Älskar man Skottland så vill man gärna ha en säckpipsblåsare i granen.

gardening-cufflinks-CL037tartan

Det här är bara ett urval saker som finns att handla. Eftersom byn Gretna Green i sig är känd för att par förr rymde hit över gränsen från England för att det var lätt att gifta sig så finns såklart en hel avdelning bröllopsgåvor också men dessutom plädar, smycken. porslin och inte minst kläder. Här handlar du tröjor i ull, skotskrutiga kjolar, barnkläder och allt du behöver till din kilt. Jag har inte gjort några jämföranden av varken pris eller kvalitet med andra skotska butiker men har man sålt saker sedan 1700-talet så borde man ha gjort något rätt även om det känns lyxigare att handla kilten i specialbutiker och tweeden hos Harris. Här finns också det där lite mer udda varav jag alltså har plockat ut några saker jag gillar.

Vad jag inte gillar är nyheten att P.D. James nu har lämnat oss. Hon var inte min favorit bland deckarförfattare eftersom jag aldrig fastnade för språket men det hindrar inte att hon var en av de bästa. Nu var hon ingen ungdom så det var kanske inte så förvånande men vila i frid vill jag att hon ska få göra. Mer skriver jag inte eftersom svensk media redan sprider det trista meddelandet.

14 kommentarer

  1. Inredning & Guldkanter · · Svara

    Ja visst är det tråkigt tycker jag också att PD James lämnat oss. Ha en fin kväll! Kram Pernilla

    Gilla

    1. Tack detsamma! 🙂

      Gilla

  2. Tack för titten i min blogg. Jag är made in England då mina föräldrar plus tre helsyskon bodde där i fyra år innan jag föddes. Min pappa åkte över dit i mitten på sjuttiotalet då engelsmännen ville ha över svenska glasblåsare. Familjen bosatte sig i lilla Torrington nära Devon och pappa jobbade i hyttan där.
    Min dröm är att någon gång i livet få åka dit och se platsen jag har hört så mycket om i hela mitt liv.

    /Linda

    Gilla

    1. Jag älskar norra Devon. Dit ska du absolut åka. Titta på mina inlägg om delfinsafari och om Ilfracombe och Woolacombe. Ingen av dem är långt från Torrington men jag hade ingen aning om att det fanns en hytta där. Så kul. Är ni från Småland eller jobbade din pappa på någon annan svensk hytta?

      Gilla

  3. Mycket tråkigt att PD James lämnat oss.

    Roligare dock är att läsa om Gretna Green då mina föräldrar ”rymde” dit och gifte sig för 11år sedan 🙂

    Gilla

    1. Nähä! Så häftigt. Det är ju en klassiker för bövelen! 🙂

      Gilla

      1. Verkligen! 🙂 Enda anledningen till att de ens berättade för mig innan var att de satt in en annons i tidningen på dagen de gifte sig och jag har ingen tidning så jag inte skulle bli chockad när mor- och farföräldrar ringde för att fråga om det stämde. Annars skulle de ”bara på semester”.

        Liked by 1 person

  4. Tack för en helt underbar blogg med riktigt initierade tips! Läser dig med stort intresse. Jag är en stor vän av England och driver en nystartad e-handel med kvalitetssaker från UK. Vill gärna slå ett slag för kvaliteten och arvet inom t ex ull och tweed. Varje gång jag läser dig blir jag varm och lycklig och längtar till nästa resa dit… PS min butik heter http://www.houseofbeyton.se. Har tusen idéer på vad jag vill importera men man får lära sig krypa innan man kan gå!

    Gilla

    1. Oj tack! 🙂 Det låter jättekul med e-handel. Jag har själv varit sugen men trivs bra på mitt jobb och gillar mer att skriva och guida. Har bara blivit lockad av alla roliga grejer som finns men då kan jag tipsa dig istället. 🙂

      Gilla

      1. Gärna! Jag fattar inte hur du kan ha sån koll, du har sån otrolig mängd kunskap om så mycket! Är så glad att du tar dig tid att blogga och dela med dig! 😃

        Gilla

      2. Tack. Det handlar nog mest om passion. 🙂 Och så är jag lite av en informationsjunkie, haha. Kollar nyheter och tidningar stup i kvarten.

        Gilla

    2. Vilka fina saker du har i butiken. Jag får nog skriva om den också framöver. Colin Firth är förövrigt ute ur Paddington nu. Oklart varför faktiskt.

      Gilla

  5. Ugglan hade ju passat väldigt bra hos mig! Visst är det sorgligt med PD James – jag gillade hennes böcker och har också lyssnat till henne ett par gånger, vilket var riktigt underhållande.

    Gilla

    1. Ja! Klart du måste ha ugglan!

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

