Lågprisflygets Luton

Flygtemat fortsätter.  För en vecka sedan startade en ny flyglinje som tar oss skandinaver till England. Det är easyJet som öppnat sträckan Kastrup till Luton vilket känns som om det kan bli en vinnare. Luton har visserligen röstats fram som Storbritanniens värsta flygplats men det tror jag inte särskilt många bryr sig om när man kan flyga billigt till staden bara några mil norr om London. Luton Airport är easyJets stora nav så det här är nog en strategisk utveckling för dem. När jag själv försöker bekräfta detta så hittar Google ”London Luton Airport welcomes major new growth deal with easyJet” som är ett meddelande från i våras men när jag klickar kommer jag bara till en mobilsajt som inte tar mig vidare till något speciellt. Detsamma gäller sökresultatet ”easyJet launches winter 2014 schedule from London Luton” som heller inte går att läsa. Det visar sig att Firefox inte räknas i webbläsarnas värld – bra där Luton…

easyJet på Kastrup

easyJet på Kastrup

Anledningen till att jag började söka var såklart att jag undrade hur många plan easyJet har tänkt att de kan fylla från Köpenhamn eftersom de även flyger till Stansted och Gatwick. Det var då jag på deras hemsida insåg att de har dragit ner rejält på flighter till Stansted, tyvärr för er sydsvenskar som vill billigt till era studier i Cambridge eller för den delen alla forskare där som samarbetar med Köpenhamn och Lund. Luton är inte katastrofalt långt bort det heller men har andra kommunikationer ditåt än Stansted, nu i form av buss. Jag personligen suckar mest lättat över att Gatwick verkar ha lämnats ifred med flera avgångar dagligen. Jag gillar som ni kanske minns inte Stansted medan Gatwick för mig är helt okej.

Eftersom vi svenskar inte är lika vana som britterna att resa till Luton så tänkte jag berätta att härifrån har du National Express och flera andra bussar till London (Baker Street och Victoria bland annat) men det går också att ta skyttelbussarna från flygplatsen till Luton Airport Parkway och ta tåget till London. Snabbast går det med direkttåg till St Pancras på en dryg halvtimme men man kan också ta sig med pendeltågen till Blackfriars och London Bridge. De senare stannar ofta i St Albans som jag nu därför vill slå ett stort slag för om du vill ha tips på en helg i England med historia, gamla pubar och en del shopping. Det är också lätt att ta sig till Nottingham med tåg och byter du i Beeston så har du naturen i Derbyshire att se fram emot med till exempel Matlock Bath. Däremot är det enklare om än långsammare att ta buss om du vill till exempelvis Yorkshire men också Oxford och Birmingham. Bussarna tar dig också från Lutons flygplats till Londons övriga flygplatser om du nu inte är på väg till Skottland för du kan faktiskt flyga till fyra skotska städer från Luton.

8 kommentarer

  1. Påminner mig att det börjar bli dags att söka resa till London/ Liverpool i vår snart… 🙂

    Gilla

    1. Ja här har du ett nytt alternativ. Jag har bara åkt förbi med buss mitt i natten själv än så länge. 😀

      Gilla

      1. Tänkte försöka boka flyg till London och från Manchester. Men vet du om det går tåg eller buss till detta nya alternativ från Liverpool?

        Gilla

      2. Går gör det men tåg tar minst 3h20 med två byten och buss lär ta en evighet. Du har ju easyJet till Manchester också.

        Gilla

  2. Jag är så himla glad! Det känns ungefär som jag kan åka hem till Malmö och fika nu. Jag tycker visserligen om både Norwegian och Gatwick, men för mig är Luton naturligtvis bäst. Det visar förresten inte den resan som alternativ på Chrome heller, men om man envisnas och skriver in det själv så kommer det upp. Gillar de bara IE eller?

    Gilla

    1. Ja det är ju nästgårds för dig! Upptäckte du det på sajten eller har det stått i någon resebilaga? Jag tror Chrome har plugin-problem nu efter sin uppdatering.

      Gilla

  3. Bra tips, hade ingen aning att detta var på gång.

    Gilla

    1. Tack, jag var själv sen på det. 😀 Plötsligt dök det upp bland mina twittermeddelanden häromdagen.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

