London till Edinburgh med tåg

Många som hittar till bloggen gör det genom att söka information om resande och senast nu i veckan hade någon googlat ”nattåg paddington cornwall” medan jag andra dagar har sett ”tåg till wales” och liknande. Dagtåg till Cornwall har jag ju redan skrivit om med sina sevärdheter och likaså om kostnader och tips om biljetter för tåg generellt liksom ett inlägg om Londons stationer men är det något ni undrar över som jag ännu inte hunnit med så skriv och fråga! Ofta är inläggen planerade i huvudet på mig men väntar på sin tid eller så tycker jag inte att jag har tillräckligt med egna bilder. Under tiden kanske ni sitter där och undrar och det vore synd.

Idag hade jag tänkt att berätta om stambanan mellan London och Edinburgh som är lite av en ryggrad i det brittiska järnvägsnätet eftersom denna dryga 60 mil långa bana med namnet East Coast Main Line (ECML) går mellan två huvudstäder och har flera viktiga knutpunkter däremellan. Det är helt klart den bana jag själv sett mest av eftersom jag bott i både London och York som ligger ungefär halvvägs upp till Skottland och bor man i York så är det ändå oftast London med sina budgetflyg det är billigast att ta sig via från Sverige.
Kings Cross

Kings Cross

I London börjar ECML på Kings Cross station och när tåget väl lämnat den så tar det inte många minuter innan du uppe på en höjd till vänster i färdriktningen kan se Alexandra Palace som också har en egen pendeltågsstation. Härifrån sändes de första TV-sändningarna i Storbritannien och du kan fortfarande se en mast även om Ally Pally som det kallas i folkmun är mer känt för sin fina park och sin skridskoåkning nuförtiden. Efter detta breder Londons norra förorter ut sig vidare innan man är ute på landet i Hertfordshire men här och upp till knutpunkten Peterborough händer det faktiskt inte så mycket. Man passerar Hatfield och Stevenage (där det ibland görs stopp) med sina stora handelsområden och diverse småorter där det såklart finns sevärdheter men inget man märker från tåget.Till och med landskapet är lite trist och platt med kraftledningar kors och tvärs över hästhagarna. Det är egentligen lustigt att det har blivit så just här eftersom det alls inte är lika intetsägande natur i krokarna av St Albans och Luton bara några ynka kilometer västerut. Det hela blir lite vildare uppåt Sandy för där är faktiskt just sandhedar med tillhörande skog och ibland har det hänt att det blir ras på järnvägen just här vid orten som mest är känd som huvudkvarteret för Englands största fågelorganisation RSPB. Nu är det inte långt kvar till Peterborough som blivit slitet under senare decennier men där du byter tåg västerut till bland annat charmiga Stamford bara tio minuter bort. Om du inte tar dig till de östra delarna av England via London utan norrifrån så är det här du byter till de tåg som tar dig till tex. Cambridge, Norwich och Stansteds flygplats utan att behöva passera huvudstaden. När du kommer in i Peterborough ser du på högersidan den låga gamla normandiska katedralen. Dagens utseende är huvudsakligen från 1100-talet men som kyrka är den äldre än så och den enda men stora anledningen till att hoppa över ett par tåg här och promenera bort och ta sig en titt på de vackra gavlarna och innertaken och inte minst för oss anglofiler; Katarina av Aragoniens grav.

Peterboroughs katedral  Foto: Diliff

Peterboroughs katedral Foto: Diliff

När tåget lämnar Peterborough och landskapet blir något lite kulligare är det fortsatt till höger du ska titta om du sedan vill se den höga kyrkspiran i Grantham, staden som är känd för att vara födelseort åt både Isaac Newton och Margaret Thatcher. Den sistnämndas far hade affär i staden och du hör här ofta kommentarer om henne bland resenärerna – en del vill dra ner byxorna och visa rumpan åt staden så känsligt är det fortfarande. Vissa tåg stannar här men många blåser förbi på sin väg norrut och stannar sedan antingen i Newark-on-Trent eller Retford för olika byten till t.ex. Lincoln och Nottingham. Här i östra Midlands börjar man märka att man kör norrut. I dessa gränstrakter mellan Nottingham, Lincolnshire och de olika delarna av Yorkshire ligger kolfälten tätt och även om det nu importeras mer än bryts egen kol så står kolverkens kyltorn tätt på sina ställen. Vackra är de inte men jag kan inte hjälpa att de fascinerar mig. Det är något med att åka till Yorkshire tror jag för här någonstans börjar jag känna mig extra mycket hemma. Är det solnedgång så kan man också roa sig med att försöka fånga de där tornen på bild bland åkrarna.

Kyltornen i South Yorkshire

Kyltornen i South Yorkshire

När tåget har lämnat Doncaster i södra Yorkshire är det bara tjugo minuter till min mans födelsestad York och han blir alltid lite extra nostalgisk när tåget passerar hans gamla barndomskvarter inte långt från järnvägen. Jag har skrivit flera inlägg om York som du hittar om du kikar under etiketten med samma namn men du som tänkt dig några dagar här och kommer med tåg får såklart inte missa National Railway Museum. En dag kommer garanterat ett helt eget inlägg om York som just järnvägsknut men under tiden kan jag berätta att du här kan byta till tåg till bland annat Harrogate, Leeds (som det också finns en egen avstickarlinje till på ECML från London), Hull och Middlesborough samt Manchesters flygplats. Sitter du kvar på tåget så titta på högersidan när du kör vidare så ser du den imponerande York Minster och delar av den gamla stadsmuren. 

York ligger på den stora jorbruksslätten Vale of York mellan en platå och bergskedjan Penninerna så här är det återigen platt men på ett helt annat sätt för här ser du fler välmående gårdar och på högersidan Hambleton Hills som är en ås alldeles i början av platålandskapet North York Moors. Håll utkik dels efter skylten som visar att du nu är halvvägs mellan London och Edinburgh och dels efter den vita hästen i Kilburn som på 1800-talet karvades in i en kulle här för att ge Yorkshire en egen vit häst i stil med de man ser i södra England. Här åker du nu rakt igenom veterinär Herriots landskap även om tågen nu kör förbi hans hemstad Thirsk i en hastighet du inte hinner kliva av i (men byt i York om du vill hitta ett tåg som stannar).

Andy Beecroft

Vita hästen i Kilburn  Foto: Andy Beecroft

I Darlington har du lämnat Yorkshire bakom dig och snart dyker på högersidan den vackra och underskattade staden Durham upp med sitt dramatiska läge. Sedan dröjer det faktiskt inte länge alls innnan Newcastles förorter börjar och du dundrar över floden Tyne till själva innerstaden med sin ljusa station.

Så här vackert är det redan från stationen trots soldis

Durham från tåget

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är efter Newcastle som den här banans mest omtalade natur börjar dyka upp och om början av resan lämnade en del att önska på den fronten så får du nu igen det med råge för här dyker det upp små byar där till och med de snabbare tågen ibland stannar i till exempel utkanten av lilla Alnmouth för att man ska kunna ta sig till kustbyarna och Alnwick med sitt kända slott. Det här är ett landskap där kusten är full av sevärdheter och där tåget ibland kör nära klippkanter med bara några lutande får eller någon campingplats i vägen mellan dig och Nordsjön. Så här fortsätter det till Berwick-upon-Tweed, gränsstaden som tillhört England och Skottland om vartannat genom tiderna men sedan 1482 tillhör England. Härifrån gör du utflykter till klosterön Lindisfarne med sin vikingaanknytning bland mycket annat.Vi stannar dock kvar på tåget till underbara Edinburgh där du som sitter på vänstersidan ser hur stadens stora berg Arthur’s Seat kommer närmare och närmare tills du så är framme och det byts ut mot slottsklippan när du klivit upp ur Waverley Stations innandöme.

berwick

Berwick upon Tweeds berömda broar från tåget

 

 

Taket på Waverley station nedanför Edinburghs slottsklippa

Taket på Waverley station nedanför Edinburghs slottsklippa

 

Annonser

5 kommentarer

  1. Trevligt, Durham har jag besökt.

    Gilla

    1. Tack. Ja fler och fler tycks upptäcka denna pärla men fortfarande för få.

      Gilla

  2. Det är roligt att se bilder på ställen där man varit. Den från Edinburgh, när jag var på semester i sommras tog jag en nästan identisk bild 😀 Roligt! Edinburgh tycker jag var en riktigt trevlig och mysig stad 🙂
    Hade gärna åkt tillbaka till Storbritannien och åkt East Coast Main Line.
    Tack för artikeln!!
    //Johannes

    Gilla

    1. Tack själv för dina fina ord. Edinburgh har länge varit en favoritstad så det finns några inlägg därifrån. Just nu är vi annars mest oroliga för att Stagecoach har vunnit kontraktet att ta över ECML. De ska köra bussar, inte tåg. Det blir kaos.
      😦

      Gilla

      1. Visst är det en fin stad, men det var tråkiga nyheter….. Bussar må vara trevliga, men tåg är ändå trevligare om man skall köra såna ”cross country” ruter. :/

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

%d bloggare gillar detta: