Om katedraler och konflikter

Idag blir det lite om en bok som har några år på nacken vid det här laget men som jag inte har skrivit om och känner att jag borde för att det är en sådan bästsäljare. Jag menar då Svärdet och spiran av Ken Follett, eller The Pillars of the Earth som den heter på engelska. Det tog mig åratal att alls bli intresserad av denna mastodontroman som kom ut och då var det inte för att jag tyckte den var för tjock för jag älskar tegelstensromaner och gärna historiska som den här. När den dessutom handlar om England borde den ju vara något jag kastade mig över redan när den kom ut 1989 så varför gjorde jag då inte det?

20141103_151303

Mitt tummade andrahandsexemplar

Svaret är för att boken handlar om byggandet av en fiktiv katedral. Jag lockades inte av att läsa en så tjock bok om något jag sedan inte kunde gå och titta på i verkligheten även om Follett sagt att hans fiktiva Kingsbridge är baserat på Marlborough och katedralen på den i Wells men framför allt Salisbury. När jag väl tog mig an boken så störde detta mig trots allt inte så mycket som jag trott eftersom Follett boken igenom har vävt in verklighetens händelser och vi får läsa om dåtidens betydelsefulla Winchester och slaget vid Lincoln bland mycket annat i en period under medeltiden som jag faktiskt är ganska intresserad av och där det rådde inbördeskrig i strider om tronföljden. Nu vet jag att jag kommer att ta mig an fortsättningen också en vacker dag. Den kom ut 2007 och heter En värld utan slut (World Without End).

Det är verkligen inget fel på Folletts fantasi och det är en garanterad sidvändare även om till och med en tegelstensentusiast som jag tycker att den hade vunnit på att kortas ner. Jag tröttnade bitvis rejält på alla långa beskrivningar av katedralarkitektur men detta är visst en av Folletts stora passioner. Boken är också full av upprepningar som om man inte minns vad man läst några kapitel tidigare och det känns helt onödigt. Det som retade mig mest var annars den stereotypa indelningen i goda och onda i boken. Det ledde till att att den kändes lite barnslig eftersom inga personligheter tilläts vara komplexa och dessutom kunde jag inte låta bli att närmast fnissa åt huvudpersonernas fantastiska känsla för att vara på rätt tid vid rätt plats gång efter annan trots att vi talar medeltid med långsamt resande och dåliga kommunikationer. Inte särskilt realistiskt helt enkelt men ja, absolut underhållande.

6 kommentarer

  1. Ken Follett var i tv i Babel, minns inte hur många han har på kontoret, ett par dussin som gör research….

    Gilla

    1. Oj jisses! Ändå blir det fel fakta ibland sägs det.

      Gilla

  2. Riktigt bra bok, älskar tv-serien som gjorts på den (finns ju en på uppföljaren också) med min favorit David Oakes. Har sett den flera gånger nu.

    Gilla

    1. Jag har faktiskt aldrig gett mig på den. Är den trogen boken?

      Gilla

      1. Nu är det ett tag sen jag läste den men vad jag kommer ihåg så är den det men lite förkortad (som vanligt)

        Gilla

      2. Kanske skulle testa då. Boken var ju väldigt lång så det hade varit konstigt om de inte förkortat just den en hel del – de slipper ju beskrivningarna av all arkitetur. 😀

        Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

