Från slott i Buckinghamshire till Downton

Många av er sitter ju bänkade framför TV-serien Downton Abbey och då har ni kanske i  också upptäckt boken Lady Almina och verklighetens Downton Abbey som handlar om hur Almina Wombwell blev lady på Highclere Castle där Downton spelas in. Jag har bläddrat i boken med många fina foton men just nu är min anglofila läsehög gigantisk så det kommer dröja innan jag införskaffar den och därför tänkte jag tipsa om en recension av den hos Johannas Deckarhörna eftersom jag på hennes sida insåg att lady Almina som gifte in sig i familjen Carnarvon på Highclere faktiskt var en oäkta dotter i familjen Rotschild – en av Englands allra rikaste familjer med flera slott i framförallt Buckinghamshire och en jag länge tänkt skriva om eftersom också de fick ett avsnitt i TV-serien om brittisk adel som jag nämnde i inlägget framtiden för Blenheim i vintras.

I St Ives heter en av surfinstruktörerna faktiskt Rotschild men han är sydafrikan och jag kan inget om släktens förgreningar och vill inte fråga honom om relationer. Jag läser bara ständigt om hur otroligt mycket pengar släkten investerat och donerat till olika projekt i engelskt samhällsliv sedan den slog sig ner här – bland annat saker man kunde ha trott att staten bekostat – och hur den ändå inte ses som annat än nyrik av de gamla fina adelsfamiljerna. Så svårt är det att komma in i överklassens finrum och om detta liksom om släktens judiska historia vilken arvtagerskan Hannah tror påverkar omvärldens syn på familjen får du veta mer i Brittiska aristokrater – Rotschild.

Waddesten Manor Foto: GavinJA

Rotshilds franskinspirerade Waddesten Manor i Buckinghamshire
Foto: GavinJA

4 kommentarer

  1. Mycket intressant, även om jag inte följt TVserien. Däremot tycker jag att den tyska bankirfamiljen Rothschild från Frankfurt, med förgreningar i UK är mycket spännande.

    Gilla

    1. Ja de dyker ju upp i så vansinnigt många sammanhang. Kommer att återkomma till hur de format Buckinghamshire i något inlägg framöver tror jag.

      Gilla

  2. Tack för länken! Det stod en del i boken om att Rothschilds var förgrenade över hela Europa och att det var besvärligt under kriget då de befann sig på olika sidor utan att kunna ha kontakt. Men var exakt de höll till behandlades inte närmare 🙂

    Gilla

    1. Nej de hade det ju svårt i Frankfurt och Wien så de hamnade överallt men Buckinghamshire är nog deras stora bas i Englandsgrenen.

      Liked by 1 person

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

