New York-känsla i Birmingham

I förrgår tog jag ju upp att Birmingham hör till de billigare storstäderna att turista i så nu tänkte jag tipsa om ett boende jag själv är sugen på att testa. Det handlar om den kända, runda byggnaden du enkelt får syn på när du kommer till staden och som jag efter detta ser med helt nya ögon. Mitt i centrum hur nära järnvägsstationer och shopping som helst ligger The Rotunda och förutom att folk bor i huset mer permanent så kan du också bo här tillfälligt. Priserna jag har hittat börjar någonstans runt 125 pund för ett dubbelrum så här är det inte längre frågan om budget men delar man på det på t.ex. en shoppingresa där man vill unna sig något så kan det här bli kul. Detta pris är för minisviter men redan de har det där lilla extra med espressomaskin, Apple-laptop och hela glasfönster med utsikt över Birmingham från artonde eller nittonde våningen.

Är man höjdrädd så går det att boka andra våningen och istället för utsikten få en stor terass vid det gigantiska köpcentret Bullring utan att det behöver kosta så värst mycket mer. Om man däremot känner att man vill kosta på sig något extra så bokar man det penthouse som finns på tjugonde våningen och har en balkong runt om. Det blir inte mer New York än så i Birmingham. Priset beror på när du bokar men jag gjorde en test för nästa vecka och fick ett pris på 274 pund vilket jag faktiskt skulle betala för ett penthouse med två sovrum i en storstad. Åk på shopping- eller nöjesresa med tre vänner och det hela blir knappa 70 pund per person och natt. Vill man så köper man sedan till service i form av frukost eller middag som man själv får laga men där allt inklusive recept väntar på dig i köket när du kommer så du slipper handla. Du  vaknar dessutom när du vill och behöver inte passa några tider vilket jag själv älskar när jag är ledig.

Inredningen går i cool 60-talsinspirerad men modern stil med många individuellt utvalda konstverk och andra detaljer och varken den eller de höga höjderna inspirerar till att komma hit med småbarn även om det finns de som gör det också. I filmen här nedan berättar den ena ägaren om hur de tänkte när de ville skapa lite lyx som de flesta ändå kan ha råd med och startade Staying Cool. Ett boende som ska kännas som hemma om inte bättre. Jag tycker de verkar ha lyckats och är jättenyfiken. Klicka dig fem minuter in i filmen om du vill se penthouselägenheten.

4 kommentarer

  1. Fräscht och läckert boende.

    Gilla

    1. Ja jag är jättesugen. Det ligger bra till för tåg och flyg också. Inget krångel alls att komma dit.

      Gilla

  2. Häftigt! Det skulle jag inte ha nåt emot alls

    Gilla

    1. Ja det här är ju en kanonidé. Jag vill kolla in deras hus i Barcelona också. En av mina älsklingsstäder.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

