Pennor och poeter

Lake District är ett av Storbritanniens mest älskade områden med sina dramatiska berg fulla av vandringsleder och sina många sjöar vid vilka kända poeter och konstnärer slagit sig ner och idag är det därför dags att berätta om en trevlig stad att ha som bas för turer i området. Keswick är ingen stor stad men ändå större än byarna runt omkring och därför bra för dig som vill ha det vackra landskapet men också lite mer service. Jag var här en gråmulen eftermiddag i mars så mina bilder är ganska trista och jag har lånat några bättre.

Keswick i Lake District Foto: Diliff, Wikipedia

Keswick i Lake District
Foto: Diliff, Wikipedia

Staden ligger vid sjön Derwentwater men själva centrum hittar man en bit ifrån stranden. Vid sjön ligger istället Theatre by the Lake som är en av Englands många små regionala men uppmärksammade teatrar och jag skulle gärna se en föreställning här men under mitt besök insöp jag istället atmosfären i denna stad som haft marknadsrättigheter sedan 1200-talet. Det var Edward I som mest är känd som den som ständigt slogs mot skottar och walesare som gav staden rättigheterna och här är du egentligen inte vidare långt från Skottland och senare blev den centrum för traktens kopparutvinning. Marknad är det nuförtiden på lördagar med både prylar och lokal mat men om du bara kan komma hit någon annan veckodag så gör det inget för jag garanterar att butikerna är roliga de också. Här finns allt från hemgjord choklad till friluftsvaror och inte minst konsthantverk. Lake District har alltså inspirerat många kända konstnärer och Keswick har flera gallerier men också Cumberland Pencil Museum och vi är nog flera i Sverige som äger färgpennor från Derwent och har försökt oss på att rita av något – i mitt fall Big Ben och en Austin FX4 Londontaxi som jag räknar som något av det bästa jag åstadkommit i bild även om jag inte vet om det har med pennornas kvalitet att göra. Keswick är alltså ett perfekt resmål för dig som gillar att rita och måla och motiv saknas verkligen inte, åtminstone inte om du gillar landskap.

Utomhusliv är såklart det som lockar människor hit mest och förutom vandring kring till exempel berget Skiddaw kan du cykla här. Det går att hyra cykel i staden om du inte har din egen men det gäller såklart att du gillar en och annan uppförsbacke. Själv nöjde jag mig med att vandra mellan de trevliga tea rooms som finns i staden men hade det inte varit mars så hade jag nog gett mig ut till Castlerigg Stone Circle som är en av Nordenglands största fornlämningar och definitivt något för dig som gillar Stonhenge och Ale stenar.

The Moot Hall Foto: Visit Cumbria

The Moot Hall
Foto: Visit Cumbria

Stenarna vid Castlerigg Foto: Nick Woolley

Stenarna vid Castlerigg
Foto: Nick Woolley

De av Lake Districts poeter som mest förknippas med Keswick är Samuel Taylor Coleridge och Robert Southey som bodde här under tidigt 1800-tal och vill du så kan du faktiskt bo på B&B i deras gamla hem, privatägda Greta Hall uppkallad efter ån Greta som rinner genom staden. Huset besöktes under sin storhetstid av Sir Walter Scott, Wordsworth och många andra och jag kan inte tänka mig att det är annat än fantastiskt att få övernatta här och speciellt om du kan boka just The Coleridge Wing med hans gamla rum.

4 kommentarer

  1. Trevlig läsning, som alltid. Var det inte här i Lake District som Wordsworth inspirerades till dikten The Daffodils eller var det någon annan stans. Och – spelade man inte in slutet av filmen The French Lieutenant’s Woman någon stans i närheten?

    Gilla

    1. Tack. Jo Wordsworth satt i Grasmere inte så långt därifrån.
      Det där med slutscener får jag kolla upp. Har inte sett den filmen på jättelänge.

      Gilla

  2. Vi var i Keswick en vecka sommaren 2013 (då det var så varmt). Trots att det var mycket folk/turister – så var det en otroligt trevlig vecka – och vi hann (trots att vi inte har speciellt bra kondis) både gå runt hela sjön och promenera till Castlerigg. Keswick är en otroligt mysig stad som vi gärna återvänder till. Mysiga affärer, matställen, marknad och människor. 🙂
    (Vi försökte faktiskt besöka Wiindermere en sväng också – men det var så smockat med folk att det inte ens gick att hitta en parkering så vi gav upp och åkte åt annat håll.)

    Gilla

    1. Nej det är ju det. Jag är i St Ives i Cornwall regelbundet och just sommaren är jag där mer sällan på grund av turister men jag måste säga att Windermere tar priset när det gäller folkmängd på samma plats.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

