För deckarfantasten

När jag pluggade i London så gick jag upp längs Charing Cross Road till skolan varje dag och då och då kunde jag inte låta bli att titta in i deckarbokhandeln Murder One. En bokhandel med bara deckare och kriminallitteratur! Jag är ingen storläsare av deckare men det beror inte på att jag inte gillar genren utan på att så mycket tid går åt att läsa brittisk fakta och skönlitteratur och intressanta böcker i största allmänhet. Finns det tid över så älskar jag deckargåtor.

Idag finns butiken inte längre utan föll nog offer för bokhandelsdöden men nej, den är inte helt död ändå för om du klickar på länken så ser du att de har löst det hela genom att bli en renodlad internetbokhandel. ”Jaha” tänker du nu. ”Vad har de som jag inte hittar på Amazon?” Det är då jag berättar för dig att de har inte bara deckare utan också böcker om deckarförfattare och deras miljöer. Själv hittade jag en gång en bok med bara korsord (i engelsk stil) om Agatha Christie och hennes verk som jag köpte till min mamma i julklapp eftersom hon är Christie-entustiast. Här finns allt från fakta om de vidrigaste mord till skönlitteratur i puttrig engelsk stil. Du hittar säkert alla bästsäljare hemma men här hittar du det där lilla extra i deckarvärlden. Idag har de också satsat lite på historiska romaner som ett led i sin överlevnadstaktik och ja, även här hittar du just det där du kanske inte hittar i de stora bokhandlarna eftersom de titlarna drunknar där. Böcker du inte visste att du ville ha.

Foto: Midnightblueowl

Foto: Midnightblueowl

4 kommentarer

  1. den gatan har man ju gått några gånger upp och ner

    Gilla

    1. Haha, ja ett antal gånger. Min skola låg på en av tvärgatorna uppe vid Tottenham Court Road. Det är synd att så många små bokhandlar tvingas stänga igen.

      Gilla

  2. Jag gillar deckare och tycker att Sverige faktiskt oxå har många bra deckarförfattare för att vara ett så litet land med så få människor. Men visst har UK många bra.

    Gilla

    1. Ja svenska deckare ser man ju i massor i hyllorna i England också nuförtiden.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

