Ska nattåget läggas ner?

Idag är jag på krigsstigen och surar igen. Det handlar om våra nattåg ut i Europa från Köpenhamn vilka nu är hotade och inte bara de utan även klassiska sträckor som Berlin-Paris men låt oss fokusera på vårt hörn av världen.

Att åka tåg till England är ett fantastiskt sätt att ta sig dit för den som är flygrädd och saknar bil eller för den som vill vara miljövänlig (även om det inte är fullt så miljövänligt som man kan tro eftersom just Danmark och Tyskland som vi måste ta oss igenom har många diesellok). Det är också ett alternativ för den som sedan vill tågluffa inom Storbritannien för då kan man köpa till exempel InterRailkort och ha resorna både dit och runt i samma paket även om man måste betala separat på snabbtåget Eurostar för att korsa kanalen och det tillkommer platsreservationer för nattågen och eventuella snabbförbindelser.

Ofta är ju charmen med tåg att man kan titta ut över landskapet som förändras men ska man till England så tar det sin lilla tid och plötsligt blir nattåg väldigt lockande som tidsbesparing och dessutom behöver man ingen extra hotellnatt om man kan vara på resande fot hela tiden. Jag har prövat ett par alternativ genom åren och hoppas så att de får överleva även i framtiden.

Låt äventyret börja!

Låt äventyret börja!

Den vanligaste förbindelsen är att lämna Köpenhamn 18.46 och då kliver du yrvaket av tåget i Köln 6.14 där du sedan åker vidare till Bryssel som du når 9.35 innan det vid elvatiden är dags att ta Eurostar över till London där du förhoppningsvis glider in på St Pancras International lagom i tid till lunch 11.57 engelsk tid. Fördelen här är att så länge tåget håller tiden till Köln så är det en dryga 18 timmars resa från Köpenhamn vilket får anses bra. Nackdelarna för mig är ett par. Bland annat har det här tåget sovvagnar i dubbeldäckarformat på sträckan till Köln och de gillar jag inte om man inte bokar första klass och sitter högst upp i vagnen och äter sin frukost vid de stora fönstren vilket jag fått göra ibland även som andraklassresenär när konduktören velat ge oss mer frukostplats på ett icke fullsatt tåg. Andraklasskupéerna är väldigt trånga och har dragspelsdörrar som är lätta att klämma sig i och någon bagageplats är det inte tal om utan det får man sätta i en separat förvaringskupé. De är dessutom just dubbla kupéer vilket gör det knöggligt för en familj på tre personer som alltså inte kan sova tillsammans vilket man kan i de gammeldags vagnarna.

En förbindelse jag lärt mig att gilla är att ta samma avgång 18.46 men istället boka plats i vagnarna till Amsterdam. Då slipper du kliva upp i ottan och är istället i Amsterdam 10.03 och har alltså gott om tid till din lilla inkluderade tågfrukost eller din större medhavda. Tågbolagen rekommenderar inte den här vägen eftersom med sina dryga 22 timmar tar längre tid och du är i London först 16.03 men du får den om du ber om den – det är en inte helt bekväm känsla att vara bättre påläst än de som säljer resan men så är det ofta med internationella tågresor som säljs av människor som inte reser så själva. Jag njuter av att sova i riktiga sovvagnar för tre personer (även om det bara går att boka för två ibland så du kan behöva köpa en tredje plats i en annan kupé men oftast går det alltså att överge en okänd resenär för sin egen familj när du väl kommer ombord). Just att man har lite längre tid på morgonen gör också att man kan sitta uppe lite och komma i semesterstämning när tåget kör genom Danmark istället för att genast lägga sig (vilket jag ändå aldrig gör så jag är verkligen trött när jag tar vägen över Köln). I Amsterdam byter du precis som i Köln till ett tåg till Bryssel och här har du alternativet att betala mer för den där snabbaste förbindelsen som då är med snabbtåget Thalys från Amsterdam till Bryssel eller att ta ett långsammare InterCity på tre timmar som ger dig mer flexibilitet men alltså gör att du får boka ett senare tåg över till England.

Grand Place i Bryssel

Grand Place i Bryssel

För båda dessa alternativ gäller att det går att boka bara en sittplats precis som på Norrlandstågen men det är såklart väldigt tröttsamt att sitta upp hela resan. Sovplatser finns både i ligg- och i sovvagn så du bestämmer själv hur bekvämt du vill ha det i förhållande till vad du vill betala och om du vill betala extra för att slippa dela med någon främling om du reser ensam. Totalpris för biljetterna beror som sagt på hur dina reseplaner ser ut i helhet men som nattågsresenär är det egentligen bara Eurostar till och från England samt själva nattåget du måste boka plats på. I övrigt kan du hoppa på allt som inte är höghastighetståg på sträckorna Köln-Bryssel och Amsterdam-Bryssel vilket betyder att du kan pausa där i några timmar, sträcka på benen och se dig omkring. Vi har spatserat runt i Köln och åkt kanalbåt i Amsterdam och träffat gamla kollegor i Bryssel på detta sätt i väntan på tågen hem vilket är en kul bonus om man inte har bråttom och samtidigt har lagt in lite extra tid mellan tåg där tillfälle ges ifall det skulle bli förseningar. På Deutsche Bahn hittar du alltid de mest korrekta tiderna och tänk på att du behöver skriva in Amsterdam i en mer avancerad sökning för att få upp den vägen. Priser är tyvärr inget som går att se på nätet internationellt utan först när man bokar något eftersom det finns så många biljettmöjligheter. Här har SJ eller DSB fått stå till tjänst med personlig hjälp för att reda ut prisdjungeln när man ska ha så många biljetter men sedan augusti har SJ avtal med Big Travel för utlandsbiljetter. Det händer däremot att jag bokar Eurostar själv på dess sajt om de har billigare erbjudanden. Då hämtar man ut den biljetten i automat när man kommer till Bryssel och ska bara tänka på att ta med det kreditkort man bokade resan med samt att ha nog med tid på stationen Bryssel Midi/Zuid för att hinna gå igenom säkerhetskontrollen tåget har. Det blir ett eget inlägg om Eurostar någon gång.

Nu är dessa underbara förbindelser alltså hotade av nedläggning. Vi kan nog inte göra något åt att tågen stannar i november men jag hoppas att ni som uppskattar tåg i största allmänhet skriver under någon av de petitioner som just nu finns på nätet så att vi visar att vi vill ha tillbaka tågen igen snarast. Varför inte Petitions24.

Lås in bagaget och ta båten utanför Cenralen i Amsterdam Foto: Massimo Catarinella

Lås in bagaget och ta båten utanför Cenralen i Amsterdam
Foto: Massimo Catarinella

Det har pratats om tågen i Folketinget i Danmark men hur viktig den är för de olika partierna där har jag ännu inte haft tid att sätta mig in i. Svenska Resenärsforum har deltagit i möten internationellt. För oss som gillar att resa just till Storbritannien känns det ju extra angeläget eftersom vi nyligen förlorat färjeförbindelsen från Esbjerg åtminstone tillfälligt. För mig som minns sedan länge nedlagda Alfred Nobel mellan Stockholm och Paris känns det också som om en stor del modern europeisk historia håller på att monteras ner. Nattåget från Stockholm till Malmö är också det på gång att läggas ner så reser du därifrån får du snart ta ett dagtåg ner om du vill hinna med tåget i Danmark.

Annonser

3 kommentarer

  1. Om jag förstått saken rätt är nattåget Köpenhamn-Köln inte bara hotat, utan nedläggning är de facto beslutad och träder i kraft redan i början av november.

    http://www.theguardian.com/world/2014/sep/12/europe-night-trains-sleeper-service
    http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/18/save-night-trains-ticket-daughter-rail-greenest-travel-europe-sleeper-services
    http://www.railjournal.com/index.php/blogs/keith-barrow/europe-needs-a-shared-vision-for-overnight-trains.html

    Jag kan inte hitta någon information på DB:s hemsida om nedläggningen – på deras City Night Line-sida puffar de fortfarande för Köpenhamnståget som om ingenting hade hänt. När man går in för att söka biljetter är däremot nattåget på sträckan spårlöst försvunnet från och med 3 november. Jag åker tillbaka 1 november och var inte medveten om hur nära jag var gong-gongen när jag bokade biljetten.

    Enligt de ovan länkade artiklarna i The Guardian har nattågen bland annat knäckts av höjda miljö(?)skatter. Way to go, politiker! Först miljöskattade man bort färjan och en månad senare nattåget, alltmedan flygtrafiken oförtrutet kan fortgå utan liknande pålagor.

    Gilla

    1. Ja jag tror inte vi ser något tåg fram till jul men hoppas att det kommer igång igen efter dansk diskussion och att världen vaknar för detta har ju skett tämligen osynligt (men oj vilka tidningsartiklar det blir när flygbolagen krisar fast det alltid finns andra).
      Jag fattar heller inte varför det står kvar på CNL…

      Gilla

    2. Den där tyska miljöskatten fattar jag förövrigt inte men det har säkert att göra med det där jag skrev om att det är många diesellok där.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

%d bloggare gillar detta: