Anglofiera ditt hem

Någonstans läste jag en gång att man inte är vuxen förrän man har tavlor på väggen istället för planscher och till viss del kan jag väl hålla med om att det är snyggare med riktiga tavlor än en massa posters men så finns det ju allt det där mitt emellan och vem har sagt att man måste sätta upp allt med häftmassa? Tryck av favorittavlor och inte minst planscher som faktiskt har stil och som talar om vem du är kan vara nog så fina i en passande ram. Till de sistnämnda hör de gamla brittiska järnvägsplanscherna som gör reklam för städer att resa till och bolagen som tagit resenärer dit. Planscher som ibland faktiskt tecknats av kända konstnärer åt olika bolag. Så här ser det ut på väggen i mitt kök till exempel för jag älskar ju St Ives:

St Ives

Det gör mig glad att titta på mitt eget lilla paradis men utöver det så är det så roligt med de gamla formuleringarna. ”Glorious Sands – Ideal Bathing” låter så härligt säljande även om jag råkar veta att det är helt sant i det här fallet .Vilken engelska. Ideal Bathing! Som om det vore pinsamt råka att bada någonstans där det var sämre. Samma språk hittar man på bolaget LNER:s affisch om London som har ”Endless Sights”. Visst är det en maffig poster med West Ends teaterlandskap innan Piccadilly Circus blev ett enda blinkande?
london

Postern med London är sensuell men på den fronten är det få bilder som slår bilderna av snabba, starka lok som tar dig till Skottland från just huvudstaden. Exemplet nedan är bara ett av alla som finns av Flying Scotsman och de andra som gör tågresor närmast sexiga där de rusar genom natten.

scotnight

En del posters har humor som säljande budskap istället. Vem vill inte åka till Skegness där det är friskt och skönt? Jag lovar att det kommer ett inlägg framöver för jag har varit där. Det här påminner mig nästan om Storm P i Köpenhamn med sin Tuborgplansch och ja, det är ju passande att han heter Storm…
skeggy

Den jag själv har i köket är ju klart mer traditionell och visar en plats skönhet och charm och just sådana dräller det av i samlingarna. Vad sägs om romantiska och vilda Dartmoor? Den här är för mig mycket bättre än flera av de som gjorts av det lika spektakulära Lake District. Där har man på något sätt valt att visa för mycket av sjöarna och för lite av bergen för mig som gillar just de brittiska bergen där molnen leker med ljuset.
ÔGlorious DevonÕ, GWR poster, 1923-1947.

Vackra städer finns också i massor. Historiska Canterbury, dramatiska Durham och klassiska Oxford är bara några av alla fina exempel du kan titta efter. Planschen här nedan får mig helt klart att längta tillbaka till York för den visar det där historiska som är stadens själ. Städer som Bristol. Edinburgh, Newcastle och andra har sina kända broar med på flera affischer vilket ger en stor känsla av skapande och byggnadskonst i en nästan rysk propagandastil.

york

shrewsbury

edinburgh

Jag har bara fått med en bråkdel av alla planscher du kan köpa av ditt favorithörn av Storbritannien eller bara vilket hörn som helst med bilder som tilltalar din anglofili. Du hittar en hel del av dem på National Railway Museum i York som jag redan nämnt men också på Travelposters Online, Amazon, Allposters och flera andra. Visst är det ett enkelt sätt att göra ditt hem mer brittiskt?

norfolk

4 kommentarer

    1. Visst är de underbara. Jag önskar att jag hade plats för fler men det finns ju mycket annat man vill ha på väggen.

      Gilla

  1. De här är ju som du mycket riktigt påpekar riktiga konstverk, blir grymt sugen på att ha tex Edinburgh på min egen vägg…

    Liked by 1 person

    1. Ja Edinburgh finns i flera coola utföranden dessutom.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

