Hugh i blåsväder

Ni som tittar på engelska matlagningsprogram känner säkert till Hugh Fearnley-Whittingstall med sin serie River Cottage och de spin-offs den gett. Det mesta han gör handlar nuförtiden om självhushållning och om att leva av det landet ger och därför är jag lite förvånad över att det nu är uppror bland Englands djurvänner efter att Fearnley-Whittingstall visat sin son Oscar hur man skjuter och tillagar grå ekorre. Har han inte länge pratat om att man kan äta ekorre av den grå typen som finns i England och som där faktiskt är en invasiv art inplanterad från USA? Vi svenskar tycker mest den är gullig där vi ser den i Londons parker och ofta på riktigt nära håll men i Storbritannien är den sedd som ett skadedjur som nästan helt har tryckt undan den röda ekorre vi har här hemma och som en gång fanns även där så att den sistnämnda nu mest finns i Lake District och vidare norrut.

Gullig men konkurrerar ut allt motstånd

Gullig men konkurrerar ut allt motstånd

Kanske är det det faktum att Oscar får skjuta luftgevär mot djur som oroar? Jag vet att det skjuts rätt friskt med sådana på sina håll i England för jag ser i lokalnyheter jag följer hur djur stryker med och har faktiskt jobbat med järnvägsingenjörer som även de blev beskjutna av uttråkade tonåringar i slitna före detta gruvbyar i Midlands när de skulle laga signaler. I så fall förstår jag djurvännernas oro men jag tror nog att just Hugh Fearnley-Whittingstall hör till de där ansvarstagande föräldrarna. Inte lär man sina barn att klara sig själva i naturen för att se dem skjuta vilt omkring sig? Skulle någon råka skadeskjutas så tar de nog rätt på den på ett eller annat sätt och så länge de har licens på vapnet om det krävs så är det faktiskt lagligt att skjuta just ekorre. Det är klart att det kan sända signaler till andra att skjuta på djur men ärligt talat tror jag inte att de där tonåringarna i Midlands tillhör de som regelbundet tittar på River Cottage och själva jakten visas ju inte i något program utan det är Hugh själv som uttalat sig om den.

Hugh i blåsväder

Hugh i blåsväder

Jag är inget jättefan av Fearnley-Whittingstall som jag tycker ibland kan vara lite för udda och Bror Duktig till och med för mig som jobbar med miljö men han har helt klart en poäng i att vi om vi alls ska äta kött borde äta det som ändå ses som ett skadedjur och att det är betydligt bättre att äta detta än massproducerat fabrikskött där vi inte vet hur djuren har haft det eller vad de ätit för foder.

4 kommentarer

  1. Jag är inte heller något jättefan av HFW, men tror att klagomålen började eftersom han bara sa ekorre i den första intervjun, inte förtydligade det med grå ekorre. De som klagar pratar om att respektera och uppskatta vildlivet. Sen har Daily Mail fått tag på nyheten.

    Och ja, jag tror också att HFW hör till de där ansvariga föräldrarna. Många som bor på landsbygden lär sig att behandla ett luftgevär på ett ansvarsfullt sätt tidigt. Så var det i alla fall både för mig (som växte upp på de Skånska slätterna) och för min man (som växte upp på landsbygden på Irland). Det hörde liksom till uppväxten

    Gilla

    1. Ja fast redan förra året skrev The Telegraph om att han serverade ekorre på sin restaurang så det måste ha med att det är barn och vapen med i bilden nu.

      Gilla

  2. Jag gillade din flagga med Cross of St George och draken, fast jag tycker att draken skulle vara betydligt stärre, ha,ha!!! Ja, vägarna i UK ärinte alltid lättfamkomliga. Tycker inte om våra Tree rats, de grå ekorrarna som tagit över. Tacka vet jag de röda!

    Gilla

    1. Haha. Jag tänkte på dig där med ekoreen. 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

