Skottland eller England?

Imorse drog jag en suck av lättnad när jag hörde resultatet från folkomröstningen. Jag önskar skottarna all rätt att bestämma mer över sitt eget land men inte på det här viset. Det var inte färdigplanerat hur det skulle gå med valuta, pensioner, EU eller någonting och ska jag vara sådan så är det skönt att både man och dotter har sitt nation intakt utan att behöva undra över alla möjliga frågor. Själv hade jag mest undrat över hur unionsflaggan skulle sett ut. Jag menar, kan ni tänka er den i någon annan form än med blå bakgrund??? Det skär i hjärtat bara av att tänka på något urblekt vitt. Skotske Neil Oliver från BBC:s serie Coast har dessutom formulerat det väl när han sagt att kusten löper runt Storbritannien som en kjolkant som håller ihop allt och att människor i engelska Cornwall och skotska Fife har mer gemensamt genom att de lever vid havet än vad Cornwallborna har med någon från trakten av Birmingham.

Nämen det är ju fel!

Nämen det är ju fel trots den fina draken!

Medan vi nu väntar på nästa dramatiska folkomröstning – den om EU-medlemskapet – och på att se hur Cameron ska lyckas hålla löftena till Skottland så har The Telegraph kommit med en avväpnande artikel om vilket av de två länderna som är bäst – Skottland eller England. Jag vet inte direkt om den dämpar de heta känslorna efter den här kampanjen både mellan engelsmän och skottar och mellan den skotska ja- och nejsidan för det är en rätt korkad artikel men den utger sig heller inte för något annat än att vara lite underhållande.

Jag ska inte avslöja hur det går utan läs istället artikeln. Skottland vinner hur som helst kategorin vänligt välkomnande och här läser jag lite nedlåtande att en del av detta beror på att man oftast välkomnas av någon från trakten på skotska hotell medan det i England mycket oftare är personal från lite varstans i Europa som bara velat ha ett servicejobb. Trots att jag inte har några problem med endera bara det är bra service så förstår jag ändå vad de menar – det känns mer lokalt i Skottland än det gör till och med i mindre engelska städer. När det kommer till köket vinner England och här tycker jag det är lite trist att artikelförfattaren helt hoppar över både vilt och fisk från Skottland men jag kan samtidigt inte låta bli att hålla med om att haggis på en tallrik ser rätt trist ut för ögat och att England har fler topprestauranger och inte minst ett helt annan dryckeskultur bortom whiskytraditionen.

 

6 kommentarer

  1. Så glad över resultatet och hoppas förstås att det även blir ja till fortsatt medlemsskap i EU annars blir det krångligt för mej och många andra anar jag. Många söker nu brittiskt medlemsskap bara ifall att … Nåja blir det så illa tar jag väl mitt pick och pack till Sverige, om jag nu blir insläppt av SD 😉

    Gilla

    1. Ja det där med EU oroar. Jag som jobbat i Bryssel vet hur viktigt UK är för oss andra i norra Europa.

      Gilla

  2. Det slutade lyckligt i alla fall…

    Gilla

    1. Ja för min familj känns det som en lättnad.

      Gilla

  3. P.S.
    jag älskar haggis ♥

    Gilla

    1. Det är mycket godare än det ser ut.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

