Brunchen som försvann

Idag hade jag storslagna planer på en anglofil brunch men de gick om intet eftersom det relativt nya stället Greasy Spoon på Söder i Stockholm är offer för sin egen framgång och stället var packat med folk. Därför blir det tyvärr ingen recension av deras mat alls.

20140913_130721

Greasy Spoon

Den engelsktalande personalen som jag tror är ägarna var trevlig och väldigt ursäktande men jag skulle behöva vänta 45 minuter på bord och det hade vi inte tid med eftersom vi bara var uppe hos mamma en snabbis för att hjälpa henne med lägenheten och skulle vidare och jaga rätt på material. Hon bor inte i centrala stan heller så jag hade släpat in samtliga familjemedlemmar till Söder förgäves i min ivrighet att ta mig hit dessutom. Nu får vi se om jag tar mig dit igen – det blir inte Stockholmsbesök mer än 3-4 gånger om året och då lockar mycket annat.

Utanför Greasy Spoon satt människor med gigantiska lass amerikanska pannkakor som såg smarriga ut om man äter sådant men jag var såklart ute efter en Full English breakfast och såg tyvärr ingen som åt det utan bara en svensk laxsmörgås. Tavlan ovanför disken lovade bangers & mash med korv från Taylor & Jones på Kungsholmen vars korvar jag kan hitta på ett par ställen hemma i Malmö också. En del engelsk öl och Pimms är annat som serveras här utöver det självklara te som jag hoppas är engelskt svart och starkt men alltså inte vet.

Den lilla tid jag var där inne kan jag säga att akustiken inte var någon höjdare för vi hörde nästan inget av vad någon sa när det var så fullsatt så försök välja någon riktigt udda tid om du vill komma hit och höra vad ditt sällskap säger. Lokalerna är mysiga med stora bord men jag begrep aldrig om det var husets policy att inte låta skilda sällskap sitta tillsammans för vid flera bord fanns det gott om plats fast det tydligen var kö. Kanske gjordes de bara redo för väntande gäster? Jag fick dock inte det intrycket och det vore synd om det de har någon sådan policy istället för att kunna ge nya gäster plats. Blandade bord passar inte alla sorters restauranger men borde definitivt göra det på ett ställe där man har stora bord och finns i en stadsdel full av sociala hipsters. Just här var de senare faktiskt ovanligt många till och med för att vara Söder. Jag hade helt klart väntat mig ett ställe som var mer England än Söder, lite som en blandning av slitet engelskt café och trendigt hamburgerställe där alla snackar med alla. Har du vägarna förbi en lite lugnare period så kika förbi och se vad du själv tycker. Nu vet du iallafall att de finns.

6 kommentarer

  1. Stockholm i en liten ask tycker jag sånt här, tack för dövad hemlängtan 🙂

    Gilla

    1. Men maten ser jättegod ut och trevliga var de.

      Gilla

  2. Hi, I’m Tyrone and I’m the one that spoke to you. It was very busy indeed; we do ask people to share our tables and mostly all were being shared today; we split the long tables in three and the four-seaters in two. When you came there was already a waiting list of five parties, most of whom where in the doorway or taking a walk around the block, hence the 45 mins. I really hope you try and come and eat again. We serve many different teas from Hampstead Teas along with Yorkshire Tea and PG Tips. Funny you never saw our Full English as its consistently our biggest seller; it was today. We have a free play jukebox which all our guests love, and as you rightly pointed out this is Söder and we do consider ourselves a more modern take on the classic greasy spoon concept. But , we do model ourselves on the places you find nowadays in London, Manchester, etc…Anyway I really do hope you come again and sample our wares, I know you’ll love it!

    Gilla

    1. Thanks! I thought it might be you. Yes I too was surprised to see mostly pancakes, having read breakfast reviews, but then again I was too busy scanning for tables to check what was on most of them. 😀

      Good to hear about the tea selection. I really hope to be back, and I was expecting it to be rather crowded – contrary to mum 😉

      Gilla

  3. Tack för tipset, nu får vi besöka detta ställe, jag som bor söder om stan och har nära och det är i väninnans kvarter dessutom och alltid har vi svårt att välja ställe när vi är på våra shoppingronder, vad vi hört nu är detta ett jättetrevligt ställe med väldigt trevlig personal och gott det som serveras, fullsatt ofta men så är det i början med något nytt, ganska nytt är detta vad jag förstår och sedan lugnar det ned sig något. Väninnan vill verkligen ha något engelskt och jag kanske tar de amerikanska pannkakorna, jag som får tillgång till det härliga engelska köket så ofta ändå genom kära dotter:-). Just Söder har ändå de bästa och roligaste ställena och mest att välja på, City är en besvikelse i det avseendet. Och det där att klämma ihop folk som inte känner varandra vid samma bord tror jag idag ägarna är lite försiktiga med, det kryllar av ficktjuvar i vår storstad! (I elegant outfit).

    Gilla

    1. Ja! Snälla gå dit så jag får en vettig recension. 😀
      Tyrone som är en av ägarna skrev i tråden ovanför dig om att jo, gäster delar bord. Det gillar jag för det påminner om ett av mina favoritställen i St Ives. Hoppas jag hinner till Söder igen framöver. Jag är ändå född där en gång i världen. 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

