Sörmländsk fish and chips

Vilken är Stockholms bästa fish & chips? Jag vet inte alls för när jag äter ute i Stockholm så blir det på restauranger med bra kött och service såsom Djuret, Moldau och liknande eller på ställen med bra läge nere vid vattnet sommartid. De gånger jag sett det på menyn så har det varit uppvärmda, snustorra eller kladdiga fyrkanter av fisk slarvigt nedpressade i en strut med remouladsås. En gång försökte jag googla svaret och fick då upp en sida där någon nämnde att fisken var ”perfekt stekt” men är den stekt så är det ju inte fish & chips så jag blev bara förvirrad. Det som verkar mest lockande just nu är The Flying Elk i Gamla Stan som var stängt sist jag hade vägarna förbi hungrig. Har någon av er testat eller vet ni något annat bra ställe?

Under tiden tänker jag nämna den bästa jag ätit någorlunda nära huvudstaden på senare tid och den hittade jag helt otippat på Restaurang Läget i det gamla färjeläget vid Oxelösunds för seglare så kända gästhamn. Här har jag tagit en fika eller ätit lunch flera gånger varje sommar så länge jag kan minnas. På senare tid har gästhamn och restaurang delats upp och gästhamnen drivs nu separat medan Läget fått en trevlig utveckling och tagits över av ett gäng som inte bara gör pasta pomodoro av Campbells tomatsoppa och steker hamburgare utan vilka faktiskt har lite ambitioner i köket i den rätt trista lokalen och även driver stadens traditionella och mysiga skärgårdskrog. Jag säger inte att det är någon gourmetkrog helt plötsligt och hamburgare finns fortfarande men menyn har blivit bra mycket roligare och maten tillagad med mer känsla. I somras hittade vi alltså fish & chips på menyn och dottern som faktiskt har en fish & chip-shopägare i släkten hade sett andra äta den och tyckte om det hon såg.

Fish & chips i skärgården

En skärgårdsversion av fish & chips

Det är bara att inse att för att rätten ska vara helt tvättäkta så krävs det en fritös av rang och bra smet utöver att man vet hur man hanterar en fin bit fisk. Här är den inte den där stora, långa fiskbiten man får i England (den har jag bara sett på tre ställen i Sverige varav ett har stängt) utan ett par mindre bitar och krispigheten kan man definitivt jobba på men smeten är god och kletar inte som den så ofta gör på den här sidan Nordsjön. Fisken är fast och fin under sitt täcke och potatisen hyfsat tjockt skuren och även om den inte har riktigt den där engelskt fluffiga potatissmaken så är de vällagade och jättegoda att doppa i vad jag närmast vill kalla alioli – spansk aioli med mer krämighet. En bra lösning tycker jag som är van vid belgisk majonnäs och som hellre äter detta än söt remoulad till fisk. Maltvinäger efterfrågas nog inte speciellt ofta av lunchande oxelösundare så det fattas men jag saknar det inte eftersom aliolin är mumsig. Lägg till detta lite hamn- och havsutsikt och om du vill en öl även om jag mest dricker te till fish & chips i England. Egentligen skulle jag skrivit det här inlägget till nästa sommar eftersom Läget nu har dragit ner på sina öppettider inför vintern och bara har lunchöppet vardagar men jag tänkte att nu har ni tid att stödja dem även en helt vanlig höstdag om ni har vägarna förbi.

6 kommentarer

  1. Fish & Chips är en av englandsfavoriterna. Det vattnas i munnen när jag ser din bild. Kul att du hittat en så pass bra i Sörmland. En annan favorit hos mig är den engelska cheddarosten. På mina resor till England köper jag alltid med mig hem. I år har jag varit där två gånger så det har blivit mycket ost. Och jag har fortfarande kvar. Cheddar, extra mature, mmmm.

    Gilla

    1. Har du läst mitt inlägg om pilgrimsresor för ostälskare? 🙂

      Gilla

  2. Jag har läst det nu! Wow säger jag. Såg också att du blandar cheddarn med lök och majonäs. Ska prövas. Jag använder ofta cheddar till bakad potatis men hittills har jag haft den ”ren” tillsammans med lite smör. Kul med nya tips 🙂

    Gilla

    1. Den osannolika kombinationen kommer från Baked Potato Shop i Edinburgh och har då även ananas i blandningen.

      Gilla

  3. Nu undrar man ju om någon går steget längre och även börjar med battered sausages 🙂

    Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

