För dig som älskar frågesport

En gång i veckan går jag på pubquiz som ju spritt sig till Sverige de senaste åren efter att länge ha varit populärt i Storbritannien. Just nu går jag på en quiz på svenska med väninnor men även i Sverige kan du hitta många quiz på engelska på pubarna – min man och jag tycker att Pickwick i Malmö håller en bra nivå men det finns fler. Det jag vill ha av en quiz är allmänna frågor – hellre ett musik-, film- eller sportquiz än inget alls men det är mycket roligare med blandade frågor om världen i största allmänhet för en kulturgeograf som varit frågesportnörd redan som liten. Jag vill också ha en viss svårighetsgrad på frågorna så att det blir lite tävling över det hela och inte samma svar bland alla lag. Allra bäst är det om quizmastern själv rättar frågorna istället för att man byter svar med andra lag för då blir det så godtyckligt vad som är rätt och inte tycker jag men det går det också och jag brukar nog själv vara ganska generös i poängsättningen då.
Frågor kräver svar

Frågor kräver svar

I Stockholm och Göteborg har jag knappt varit på quiz för jag har alltid en massa annat för mig där med släkt och barndomsvänner men i synnerhet Göteborg har massor av quiz för sin storlek. Det är helt enkelt en lite anglofilare stad menar jag som är född i den första och uppvuxen i den andra. Vill du veta var man hittar frågesport på pubar runt om i Sverige så titta in på Pubquizmasters.

I Storbritannien finns det såklart ännu mer att välja på i varje liten stad och ofta ser du redan på griffeltavlor utanför pubarna om de har quiz och vilken dag. Precis som i Sverige är de av varierande kvalitet men svårighetsgraden blir annorlunda för en svensk som ofta kan mycket mer om övriga Europa än britterna men som däremot hamnar i knipa när det gäller att hitta rätt ord för olika djur i grupp eller veta vem som är Yorkshires bästa cricketspelare. Till skillnad från Sverige så vinner du ofta ölcheckar i Storbritannien men man kan ju inte dela ut alkohol hur man vill härhemma utan här blir det ofta mat istället. Du kan också vinna pengar vilka ibland samlats till en jackpot. Gemensamt för båda är att det alltid finns en person eller ett lag som nästan alltid vinner och som småsurar lite de gånger någon annan kniper förstaplatsen men artigt klappar iallafall. Vill du slippa springa runt och leta quiz under din resa så kan du planera genom klicka in dig på Pubquizzers som listar en massa brittiska frågesportskvällar.

keep-calm-bafta-colour-17784

2 kommentarer

  1. Quiz är alltid kul, vilket land man är i!!! Ibland kan de vara riktigt svåra, ibland lättare, men jag är ingen stor tävlingsmänniska så det är bara kul att vara med. Intressant inlägg om Corfe Castle, där jag också varit. Vackert!

    Gilla

    1. Jag är lite tävlingsinriktad eftersom jag är bättre på detta än på sport, haha.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

