Resebloggande

Har ni som bloggar själva tänkt på var ni registrerar era bloggar så att de ska synas? De flesta av oss finns ju med på Bloggportalen som är Sveriges stora portal för bloggar av alla de slag och där vi rankas efter antal länkar och besök och jag vet inte allt. Det kan vara roligt att kika in där ibland och se vad deras statistik säger och om det kommit några nya, fina resebloggar. Tyvärr är den där statistiken inte alltid så jätterepresentativ utan vem som helst som överhuvudtaget kryssat i att de bloggar om resor bland huvudämnen man kan välja när man registrerar sig hamnar till exempel i kategorin ”Resor”. Vill du hitta något i den kategorin som faktiskt handlar om olika resmål får du alltså tråla dig igenom en mängd bloggar om vitt skilda ämnen så länge det någonstans i bloggen finns ett enda kort inlägg om en modellresa till Paris eller en utekväll i Rom. Förvisso har många genuina resebloggar hamnat just i toppen av kategorin för att de har många läsare och länkar och en stor mängd reserelaterat innehåll men därefter blir det alltså en salig blandning vilket jag tycker känns frustrerande när jag sitter och letar någon att nätverka med.

På grund av detta har jag registrerat mig på sajten Svenska resebloggar nyligen. Här verkar finnas precis det jag är ute efter – en samling fina bloggar om just resor och resmål. Dessutom ordnar de träffar för bloggare och kommer med relevant information om resevärlden. Det här ser jag fram emot – nu kör vi!

Duchess of Hamilton

Duchess of Hamilton

 

10 kommentarer

  1. Det kanske var där du hittade mig? Välkommen till min blogg. Jg bloggar blandat men ganska mycket om resor. 🙂

    Gilla

    1. Ja det var faktiskt just där. 🙂

      Gilla

      1. Kul att man kan hitta varandra. Jag har inte sökt så mycket efter att jag registrerade mig. Ska ta att göra det., 🙂

        Gilla

  2. Jättebra med ett ställe där man kan hitta andra resebloggar och få tips om saker som är på gång för resebloggare! 🙂

    Gilla

    1. Ja visst är det! Jag har saknat det.

      Gilla

  3. Vilket bra tips – visste inte ens att den portalen fanns… nu har jag hittat både dig och den :o) Tjohoooo! Tack 🙂

    Gilla

    1. Tack själv och välkommen. 🙂

      Gilla

  4. Vackert lok! Vet du var man kan få se Duchess of Hamilton? Streamlining på LMS Coronation Class tog bort för det var inte tillräckligt effektivt i hastigheter under 140 km/h. Men Duchess verkar ha överlevt med skalet på. Streamlining är inte vanlig på ånglok, så detta exemplaret är rätt ovanligt. 😀

    Gilla

    1. Jag tror du behöver hitta mitt inlägg om nationella järnvägsmuséet. 🙂
      https://barabrittiskt.wordpress.com/2014/06/17/national-railway-museum/

      Gilla

      1. Tack för tipset! ;D

        Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

