Dyraste strandsemestern

Jodå, det är dags att titta på höstens storstadsshopping och det senaste hos muséerna snart men värmen har ju inte lämnat oss än så jag sitter fast i min värld av sol och hav och nu har Daily Mail kommit med en lista på Storbritanniens 20 dyraste semesterstäder vid kusten i augusti så den måste jag faktiskt få dela med mig av. Det är bara boende man jämfört och då trestjärnigt med hyfsat sjönära läge. Inte ett dugg oväntat för mig hamnar mitt kära St Ives i toppen och flera av oss ständiga återvändare diskuterar ofta på nätet hur det blir dyrare och dyrare för varje år och hur de som kommit på semester sedan barndomen på 50-talet nu måste hyra stugor längre och längre bort från hamnen om de inte har toppjobb i London. Det är ofta de som har just detta som gärna köper fiskarstugor och lägenheter och  lyxrenoverar för att hyra ut men inte ens detta är alltid någon jättevinst. Kommunalskatten är hög, saltvattnet tär på dubbelglasfönstren och fasaderna, granitstugorna har radon och många turister väntar sig dyraste sängarna och en stuga fullt utrustad med vitvaror och teknik samtidigt som den ska vara varsamt renoverad. Dessutom ska de betala 25% till stuguthyrningsfirma och städare men visst finns det de som lyckas och kan pensionera sig där nere senare.

206140710_125134

Strand efter strand i St Ives Bay

 

På andra plats hamnar Tenby i sydvästra Wales som jag länge drömt om att testa för att södra Wales är så vackert och för att just Tenby verkar påminna om St Ives och det här visar ju helt klart att jag inte är ensam om den tanken. Det är ändå lite överraskande att här blivit så dyrt eftersom det precis som till västra Cornwall känns som om det tar en evighet att komma dit, iallafall med tåg och buss. Kända seglarstaden Cowes på Isle of Wight tar inte helt förvånande tredjeplatsen för här har man just seglartraditionen som lockar och hyfsat bra kommunikationer. Cowes är den första staden där snittboendet kostar under 100 pund natten. Dartmouth i Devon kommer hack i häl och här hade jag trott att mer exklusiva Salcombe i närheten skulle toppa och undrar hur det blev i och för sig lika kända och trevliga Dartmouth. Femman förvånar mig för där hittar man Barmouth i norra Wales och den ligger nära den lilla universitetsstaden Aberystwyth som kommer först på tjugonde plats men Barmouth är både vackrare och mindre och lockar förmodligen helt enkelt de som vill ta det lugnt mellan hav och berg och miljön är verkligen hur vacker som helst men återigen inte en plats som är så vidare lättillgänglig för semestrande storstadsbor.

800px-Barmouth

Vackra Barmouth Foto: Wikipedia

Sjätteplatsen delas mellan Falmouth och Padstow som också de är i Cornwall och får egna inlägg under hösten samt den första skotska staden på listan: Oban i vackra högländerna (Ayr söder om Glasgow är den andra och där är det kanske de långa stränderna och fina kommunikationerna som lockar för området i sig är knappast vackrast i Skottland). Ytterligare två städer i Cornwall (Bude och Penzance) finns med på listan och det befäster bara hur populärt det är där nere även om jag inte skulle köra dit just i augusti som är tiden för Daily Mails jämförelse för då har britterna alltså semester själva liksom tyskar och andra och det är trångt om saligheten på ett sätt det inte är i september. Det är vackert och avslappnande i sydväst, det är bara att konstatera och även Brixham i Devon får vara med i det exklusiva gänget före kända Brighton och så Margate som jag inte alls begriper skönheten i. Enda staden i nordöstra England är min Yorkshirefavorit Whitby där man kommit ner i 74 pund natten och vilket jämfört med St Ives 123 pund är ett fynd men jag fascineras av att inte fler orter i nära London är med. Bara Margate, Brighton, Worthing och Southend-on-Sea. Swansea i Wales är nära vackra Gower-halvön och Swanage i Dorset är lite av en stad att flytta till vid pensionen så de är ganska givna på en sådan här lista.

Själv undrar jag över att inget längs norra Wales kuststräcka med sin järnväg och vackra bergsvyer finns med på listan. Likaså hade jag trott att något i det vilda Northumberland med sina långa stränder och närhet till Edinburgh och järnvägen skulle kunnat kvala in. Flera städer nere på sydkusten fattas också i min hjärna men jag misstänker att städerna där har en viss överetablering av boendealternativ vilket drar ner priserna och en del städer där nere känns i ärlighetens namn mer roliga än exklusiva men just därför har jag alltså fortfarande i slutet av detta inlägg svårt att smälta det där med Margate. Hur?

Vill ni ha mitt egna tips på både vackert och prisvärt så har ni redan läst om det i tidigare egna inlägg: Ilfracombe med sin fantastiska kust. Definitivt dyrare om tio år!

4 kommentarer

  1. Bournemouth har jag besökt, fint.

    Gilla

    1. Ja det trodde jag skulle kunnat vara med på listan men där är det nog för överetablerat med B&Bs.

      Gilla

  2. Tenby är fint, men väldigt turistiskt. Oban i Skottlan har jag varit mycket i och kommer dit igen om några dagar. Ja, Llandudno på walesiska nordkusten borde varit med, verkligen fint!

    Gilla

    1. Ja och St Ives är också oerhört turistiskt så de båda är tydligen lika på väldigt många sätt. Llandudno kanske också har fler budgetalternativ helt enkelt.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

