Flygplatshotell i London

Vill man flyga billigt till London så är det ju ofta avgångarna riktigt sent på kvällen eller tidigt på morgonen som gäller. Till hemresan känns det kanske därför skönast att boka övernattning vid någon av flygplatserna om man flyger tidigt och speciellt eftersom de billiga biljetterna oftast är med Ryanair, EasyJet och Norwegian som flyger från Gatwick och Stansted längre ut från London än storflygplatsen Heathrow.

Jag har faktiskt övernattat på dem alla tre även om gången på Heathrow var för att det var så otroligt mycket billigare än inne i London just då och jag kom från Cornwall och hotellen i Reading som har bra kommunikationer var fullbokade allihop. Samtliga gånger har det varit på hotellkedjan Premier Inn och det är inte för att den är speciellt upphetsande eller att de sponsrar mig utan för att den ofta är bra valuta för pengarna för en barnfamilj och där är rent och skönt. På Gatwick finns det flera Premier Inn men jag har alltid bara bott på Gatwick Airport (North Terminal) eftersom det är det lättaste att ta sig till från järnvägsstationen vid den södra terminalen där flygen till Sverige och Kastrup också går. Gatwick Airport (A23 Airport Way) har visserligen en skyttelbuss var tjugonde minut fram till midnatt och varje halvtimma fram till 4.00 på morgonen men varför vänta på den och dessutom betala tre pund (kontant) enkel resa för nöjet när North Terminal enkelt nås på bara ett par minuter med flygplatsskytteln mellan de två terminalerna. Hotellet ligger tvärs över gatan när man kommer ut ur North Terminal nämligen. Till Gatwick Airport South (London Road) får du ta taxi och övriga ligger ännu längre bort.

Premier Inn North Terminal är förmodligen det sämsta Premier Inn jag bott på överhuvudtaget och jag har bott på många men samtidigt går det inte att klaga när man ibland hittar familjerum för 29 pund under vinterhalvåret. Det är ett av de allra största i kedjan och det påverkar naturligtvis men det måste också ha med ledningen att göra. Här känns rörigt inte minst i baren och restaurangen och boka för guds skull bord redan när du kommer om du tänkt äta något för köerna är långa (själva äter vi gärna inne i London innan vi åker ut). Hissarna lever sitt eget liv så det tar tid att ta sig upp här bland alla gäster men rummen är precis som vanligt och man hör inget utifrån trots att man är vid en flygplats. Granne med detta hotell ligger ett Sofitel som kanske är bättre men jag har aldrig hittat så billiga priser där.

Foto: Premier Inn

Gigantiska Gatwick North.  Foto: Premier Inn

Stansted som jag inte är så förtjust i som flygplats har ett mycket bättre Premier Inn med en lugn och bra känsla men även detta har en transferbuss där du måste ha tre pund kontant för en enkelbiljett. Jag tycker nog att hotellen som ligger vid ringvägen där kunde ha gått ihop och bjudit på de där bussarna men just här är det mest budgethotell så jag förstår varför de inte gör det och alla hotell verkar ha förhandlat fram samma transferpris – återigen tror jag att jag betalade 29 pund för ett familjerum här så tre pund till kändes överkomligt. Bussarna går dessutom tillräckligt ofta och på bara fem minuter är du tillbaka på flygplatsen – hade du gått hade du hamnat i ett motorvägsgytter. Bredvid hotellet ligger ett Holiday Inn med samma busstransfer som kan vara ett alternativ.

Om Gatwicks Premier Inn var sämst av samtliga så är Heathrows i topp men samtidigt hittar man aldrig fullt så billiga rum här. Även på Heathrow finns två hotell i var sin ände av den långa Bath Road längs med flygplatsen (och ännu fler längre bort) men vi valde Heathrow Airport (Bath Road)Har man bokat British Airways från terminal 5 så är Heathrow Airport (Terminal 5)det andra alternativet men Bath Road hade i vår ände lite mer liv om vi skulle få tid över kände vi, inte minst finns här flygplatsens bowlinghall. Alla terminaler går att nå från bägge hotell eftersom hela Heathrow har sitt interna system av tunnelbanan och transfertåg så det känns inte så superviktigt att välja rätt just av den anledningen faktiskt. Vi kom med tåg från Paddington och detta gjorde att vi tog taxi från Heathrow Central Bus Station som har en undangömd taxificka. Fråga på kundservice inne i terminalen så får ni numret till Sky cabs som nyligen tog oss till hotellet för fem pund vilket får anses vara billigt på denna jätteflygplats. Det går även lokalbuss från busstationen längs Bath Road men då måste du först köpa biljett i Londons kontantlösa transportsystem om du inte har det och vi orkade inte kämpa med vårt bagage eller gissa var vi skulle av efter en lång resdag. Även National Express kör skyttelbussar mellan flygplatsens hotell men detta känns helt meningslöst då de tar tio pund per vuxen.

Hotellet visade sig ha ett gigantiskt atrium med träd och när vi checkat in och installerat oss hade vi inte bara Premier Inns vanliga restaurang och Costa coffee att välja mellan utan även en sportbar med snooker vilket kändes ovanligt. Det här är verkligen ett hotell som vet att de behöver tillfredsställa människor i transit som inte har så mycket annat för sig. För att vara Premier Inn var de också generösa med gratis WiFi till incheckande gäster som kunde sätta sig vid datorn en bra stund så att personalen skulle slippa skriva ut boarding pass stup i kvarten. Dock ska det sägas att jag som redan bott i London skulle kunna bo här även utan att flyga någonstans nu när jag vet hur lätt man kan ta sig med buss härifrån till Hampton Court, Windsor Castle, shopping i Kingston-upon-Thames och Twickenhams rugby i den här delen av Storlondon utan att behöva betala hutlösa innerstadspriser. Bussar går också den korta biten till tunnelbanestationen Hatton Cross för den som vill ta sig in till London utan att passera terminalerna. Det enda negativa kom när vi skulle lämna hotellet. De har en egen taxitelefon och plockar man upp den istället för att ringa Sky cabs igen så är priset tillbaka till terminalerna plötsligt tolv pund – mer än det dubbla!