Downton möter Fitzgerald

Under en raid på The Works i Melton Mowbray förra vintern hittade jag ”The House at Riverton” av Kate Morton för tre pund så den fick följa med hem och har sedan dess väntat på sin tur. Efter att ha läst ”Before the Storm” häromveckan upptäckte jag hur många som jämförde Judith Lennox med Kate Morton som de var än mer lyriska över och att mitt fynd alltså var lite av en bestseller. ”Hoppsan”, tänkte jag och bestämde att jag nog fick prioritera den för att kunna jämföra författarna.

20140603_130354

 

Boken visade sig vara skriven i första person vilket jag ibland kan ha svårt för om det inte handlar om djur men jag läste vidare eftersom berättaren Grace var den gamla dam som upplevt det boken handlar om. Redan i baksidestexten kan man läsa att utgångspunkten är en ung poets självmord 1924 på det stora godset Riverton i Essex och att två systrar blir vittnen. Det står tidigt klart att Grace som varit tjänarinna på godset vet hur det hela hänger ihop och i boken får vi reda på precis vad som hände och hur men under tiden får läsaren också ett fint porträtt av den edwardianska tiden runt första världskriget med sina granatchockade soldater – en period som fascinerar inte bara mig.

Det är fin språkbehandling och boken känns nästan lika elegant på grund av den som av miljöerna i sig men ändå kommer jag inte ifrån att den känns lite stel. Att jämföra med Lennox känns bara dumt nu eftersom tidsepoken visserligen var densamma men det här är mer av en slags deckargåta och dessutom i än mer överklassmiljö så för att göra det måste jag läsa mer av Lennox. Tveksamheten jag känner inför Grace i första halvan av boken ger med sig mer och mer allt eftersom man får följa hennes kamp mot döden för att hinna berätta sin historia för eftervärlden och börjar förstå de livsval hon själv gjort men jag har fortfarande svårt för några av valen vilka framgår för er som tar er an boken. Inte så mycket det att hon stannar kvar i service hos en fin familj för lojaliteten hos tjänstefolk är ju välkänd utan snarare annat vilket gör henne lite trist.

Jag sträckläser boken för den har bra flyt och man vill ju se hur det här dramat gick till men överklassfamiljen fastnar aldrig riktigt hos mig. Morton försöker visa hur frustrerad storasyster Hannah är av att hennes barndomsdrömmar om äventyr i världen inte infrias medan lillasyster Emmeline lever ut det hon inte fick som barn men jag blir mest frustrerad jag också och ingenstans får någon en öppning utan hamnar bara närmare katastrofen vilket säkert är meningen. Jag hade gärna sett att pappan i familjen fått en annan lott i livet även om hans roll behövdes för att boken skulle ta den vändning den gjorde och det känns mest som om jag fastnar för tjänstefolket som dock inte tillör något nytt utan deras dialoger är bekanta från Downton Abbey fast Mrs Patmore heter Mrs Townsend. Boken gavs ut 2006 och det känns som om den hade blivit större om den inte fastnat i Downtonhysterin några år senare men nu känns persongalleriet lite tjatigt. Den amerikanska delen av familjen ger lite Fitzgerald-känsla åt boken (och hon tackar Fitzgerald i sin eftertext) men det är inte det jag saknar. Morton vill bygga upp psykologisk spänning och tackar även Daphne du Maurier i sin eftertext och jodå, det är ganska okej men efter en viss händelse i boken blir den sista tredjedelen mer förutsägbar är du Mauriers böcker.

Jag sa ju att jag inte skulle jämföra men så här långt kan jag iallafall säga att jag vill läsa mer av Lennox medan Morton mest skulle locka om hon skulle råka skriva om ett gods i Cornwall. Det är synd för man märker att hon studerat engelska länge och är genuint intresserad av och påläst kring viktorianskt och edwardianskt. Det är bara så svalt.

 

 

 

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

