Kändistätt hus

Ja jag vet. Det var inte länge sedan vi var på The Haunch of Venison men nu är det dags för Salisbury igen och anledningen är att ett hus Charles II har bott i är till salu och vilket hus.

Malmesbury House ligger mitt i stadskärnan inte alls långt från katedralen och jag har faktiskt själv ett foto av huset under en renovering 2007 och nu vet vi att den renoveringen måste ha kostat för huset är till salu för utgångspriset 3 950 000 pund. Japp, ni läste rätt. Fotot tog jag för att det sitter en minnesplakett på muren till minne av tre protestantiska martyrer som brändes på bål här under 1500-talets reformation.

Malmesbury House under renovering.

Malmesbury House under renovering.

Köper man huset så får man en hel del hus för pengarna som ni ser hos mäklaren Savills men framför allt har det en unik historia läser jag på sajten. Det tros ha påbörjats 1416 på platsen för katedralens kanikers tidigare byggnad och det var 1665 som Charles II bodde här när han flyttade ut på landet för att slippa pestepidemin i London. Sir Christopher Wren eller iallafall hans byggmästare John Fort tros ha varit med och byggt ut huset som idag också har en fasad i Queen Anne-stil. Inte undra på att det kostar och det blir ännu bättre. Under Charles II:s besök ägdes huset sedan fem år tillbaka av familjen Harris. Sitt namn har det fått av Harris III eftersom han blev Earl av Malmesbury och han var stor musikälskare och vän med Händel som förmodligen gav sin allra första konsert i England just här i husets musikrum. Vad ska man säga?

Jag älskar trappan, trädgården med sitt orangeri och tanken på att den ligger mitt i centrum av en katedralstad. Bibliotekets fönster i nästan orientalisk stil är fina och vem hade inte velat ha just ett bibliotek? Det renoverarna helt har misslyckats med i mina ögon är köket som jag tycker ser ut som något man ser i en vanlig villa i mexitegel snarare än detta palats men det är jag som inte gillar Clive Christian något vidare. Köket är dock naturligtvis inget hinder om ni vill köpa huset åt mig.

Foto:

Ektrappa från cirka 1700. Foto: Savills

Mysig trädgård. Foto: Savills

Mysig trädgård. Foto: Savills

 

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

