Världens vänligaste Bed and breakfast

När man bor på Bed and breakfast är ju ägarna nästan det viktigaste av allt eftersom man bor hemma hos dem och ofta pratar en hel del inte minst över frukosten. Ett otroligt trevligt ägarpar är Lindsay och Gary på Rosedale Guesthouse i trevliga Richmond i Yorkshire. Jag bokade det mest på grund av läget en kort promenad till den fina georgianska stadskärnan och med bussarna till tåget i Darlington alldeles i närheten vilket är perfekt för den som reser utan bil. Inte kunde jag ana att jag hade hamnat hos det perfekta värdparet som är sociala utan att vara påflugna och som skulle det visa sig 2012-13, faktiskt vann pris just för sin vänlighet. De hade inte hållit på så länge när jag bodde här och jag var tvungen att se så de fortfarande håller stilen idag innan jag skrev det här inlägget men jag behövde inte oroa mig – de är fortfarande översållade av trevliga kommentarer på TripAdvisor som nummer 9 av 43 B&Bs i trakten.

Lindsay och Gary ville vinka av oss.

Lindsay och Gary ville vinka av oss.

Frukost är något de också vunnit pris för av brittiska automobilklubben AA och både den traditionella och den vegetariska är typiskt för Yorkshire generös och intas i köket som alltså här inte är något undangömt och flottigt på baksidan utan något varmt och socialt. Bortom köket finns en tillbyggnad men vi bodde på ovanvåningen i den charmiga huvudbyggnaden i sten i ett par rum med rejäla dubbelsängar (inte alltid fallet i England med mindre queen size-sängar i de små rummen) vilka bäddats härligt fluffiga. Det ena rummet gick i gult och det andra i vinrött och inget av det där jätteblommiga eller murrigt bruna här inte. Rummen har WiFi, TV och vattenkokare och vårt hade ett ganska litet badrum men fräscht och fungerande och med miljövänlig toalett. Det här var innan jag bloggade så någon interiörbild har jag inte men det ser ut som på bilderna på hemsidan.

Till slottet går man på fem minuter och närmsta pub är precis runt hörnet. Åt andra hållet har man pittoreska Frenchgate men boka i tid för Rosedale är populärt bland de som vandrar Coast to Coast-leden som går förbi här. Enda anledningen till att jag inte bor här jämt är för att jag inte alltid kan vara i just Richmond.

Rosedale i Pottergate House längst ner.

Rosedale i Pottergate House längst ner.

One comment

  1. Ja, värdparet är ju otroligt viktigt i samband med B and B. Har råkat ut för båda dera, vänliga och mindre vänliga.

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

