Nationella järnvägsmuséet

Jag älskar tåg. Jag intresserar mig inte något vidare för tekniken men jag älskar att förflytta mig i sakta mak och verkligen känna att jag reser och hade jag haft obegränsat med tid och även pengar eftersom tågresor är relativt dyra så hade jag nästan alltid tagit tåget. Jag tycker Öresundstågen är något av det fulaste som skapats med sina tjutande accelerationer och sin tråkiga belysning men jag älskar gamla vackra lok och utsmyckade vagnar och fascineras av snabbtågens intåg på arenan. Därför är National Railway Museum i York (med annex i Shildon utanför Darlington) ett museum jag gärna besöker och naturligtvis blir det ännu roligare av att min man som byggt järnvägsvagnar för British Rail Engineering i just York har restaurerat muséets gamla postvagn (som till och med hade ett brev kvar i sin brevlåda) under sin lärlingstid.

nym

 

Man kan tycka att York redan har sin beskärda del av sevärdheter som drar turister men att muséet hamnade just här är inget konstigt eftersom York är en gammal järnvägsknut och alltså även tillverkade järnvägsvagnar fram till 90-talet när ABB köpte fabriken och stängde ner den. Fortfarande finns här många järnvägsbolag och ingenjörsfirmor och många som själva bor här tycker nog att muséet kunde gjort mer av detta arv än några små utställningsskärmar med kort text.

NRM som det kallas har sin stora entréhall där man möts av fantastiska lok i stilar man sällan sett i Sverige. Det finns en pomp and circumstance här i landet där helt vanliga lok på stambanorna fortfarande har namn efter kända personer och slott och loken ofta har varit med och slagit rekord. Mina favoriter här är de strömlinjeformade loken – vilka vackra skapelser! Mig påminner de om gamla amerikanska kriminalfilmer med jakter i sovvagnar och tåg som tjuter i natten eftersom de är gigantiska på ett för mig icke europeiskt sätt och glänser som Hollywoodstjärnor. Har ni tänkt att människor som säger sig ha favoritlok bara är nördar och trainspotters? Då har ni aldrig sett min absoluta passion A4-loket Mallard. Det är verkligen inte bara ett lok, det är en skönhetsupplevelse. Ett konstverk. Mallard har dessutom fortfarande hastighetsrekordet för ånglok vilket slogs utanför Grantham 1938.

nymstream

 

Duchess of Hamilton

Duchess of Hamilton

Fantastiska Mallard

Fantastiska Mallard

Mallard klädd för kröningsjubileum

Mallard klädd för kröningsjubileum

Nästa hall är äldre och mysigare och där finns de gamla kungliga vagnarna med sina fina interiörer och mer av gamla stationsdetaljer och här ser det mer ut som vilket bättre järnvägsmuseum som helst. Ett järnvägsmuseum är ju nästan alltid kul för barn och just här finns det lite mer för dem än lok att kika in i.

En grej jag saknar från Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle är faktiskt människornas del i järnvägens tillkomst. Visst känns det kanske extra dramatiskt i det enormt stora Sverige med sin vildmark full av snöstormar, granskogar och klippområden att ta sig igenom men även i England finns det dramatisk järnvägshistoria och till exempel på de höga hedarna mellan Settle och Carlisle drogs rallarna med stora plågor i snöstormar. Det nämns mer om allt från rallare till järnvägspampar i Sverige helt enkelt. Apropå de svenska muséerna så har vi också systermuséet i Ängelholm som tar upp en hel del om tekniken kring järnvägen med ställverk och signaler och det finns inte heller här fast jag hade tyckte det vore roligt eftersom britterna fortfarande använder sig av semaforer och annan gammeldags teknik men jag förstår ju att ett museum inte kan ta upp allt, allt så det är mest den där mänskliga sidan jag saknar. I gengäld finns här ett alldeles underbart rum smockfullt av järnvägens alla detaljer. Jag älskar det trånga utrymmet med gamla lokskyltar, restaurangmatsedlar, uniformer, lyktor och jag vet inte allt kring livet med och på tåg. Det är som att kliva in i rekvisitaförråden på en större teater.

nrmstuff

Allt som funnits vid och på tåg finns i detta rum

nymbr

Roligt i York är också att de gjort en besöksvåning ovanför sin reparationshall. Här är det alltså möjligt för alla att titta neråt och se pågående renoveringar av lok och vagnar och ofta är det något av kändisloken som kommer hit för en rundsmörjning eller någon jubileumsmålning.

Jag har ju pratat förr om hur roligt det är med museibutiker. Här kan du köpa nytryck av de vackra, historiska järnvägsposters som satt på stationerna tidigare med reklam om resor till olika hörn av landet. Tågnördar hittar såklart massor av litteratur och souvenirer men här finns också fina anglofila presentartiklar. Yngre barn kommer älska avdelningen med saker kring böckerna och serien med det på svenska lite löjliga namnet Thomas Tåget.

nrmworks

Här är det Flying Scotsman som piffas upp

Thomas the Tank Engine säljer!

Thomas the Tank Engine säljer!

4 kommentarer

  1. Det är ett fantastiskt ställe och Storbritanniens största och finast i världen har jag också hört:-). Förra året var vi där hela familjen och både jag och Anna fotade hejvilt och bloggade sen. Mysig restaurant med god mat var det också, ja det fanns flera, ett väldigt intressant museum med en hisnande historia.

    Gilla

    1. Ja det jag saknar i mänskliga berättelser tar de mer än väl igen på elegansen.

      Gilla

  2. Intressant! Har de senaste åren börjat intressera mej för gamla tåg och museijärnvägar. Har gjort några intressanta resorhär i landet. Men även att åka vanigt tåg, som jag gjorde igår, är en upplevelse,mest de fantastiska gama stationerna.

    Gilla

    1. Ja verkligen. Knaresborough är speciellt mysigt. St Erth med sitt gamla café med 40-talsmusik…

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

