Många svenskars favorit

Det tog åratal av Englandsresor innan jag till slut tog mig till Brighton en dag för ”någon gång ska man ju se vad alla snackar om.” För mig har det alltid varit en stad full av språkresor, svenska skolan och med en strand full av höghus som mest påminner om hur det ser ut längs den allt för bebyggda lilla kustremsan i Belgien så det har inte lockat alls. Maken som växte upp i England med kultfilmen Quadrophenia om modskulturen var mer nyfiken än jag när vi äntligen gav oss av.

Brighton

Brighton

På väg ner mot havet från stationen insåg jag att min känsla av skandinavisk stad verkligen stämde. Jobbagenturerna längs gatan annonserar efter svenskspråkig personal till allehanda jobb och fast jag visste genom bekanta som funnit kärleken och stannat kvar efter språkresor att många, många svenskar bor här förvånades jag av att det gått så långt. Jag tänker nu att det iallafall måste vara skönt att som utlandssvensk kunna välja att umgås med massor av svenska barnfamiljer ibland och slippa känslan av att känna sig udda i sin svärfamilj för att man pratar med sina barn på ett litet språk de inte förstår och som kanske i många fall inte ens intresserar dem.

Pavilion Buildings med sin piazza av barer och restauranger bredvid parken med sitt museum ger ett uppvaknande intryck efter promenaden bland moderna, anonyma shoppinggator och plötsligt steg pulsen betydligt hos oss eftersom vi såg att vi nu närmade oss det vi verkligen lockats hit av – originella Royal Pavilion. Vi började med detta kungliga palats så att vi visste att vi skulle hinna se det om vi sedan skulle fastna ute vid den berömda pirens lockelser med tonåringen. Jag hade nästan inga förväntningar och tänkte mest att den spektakulära arkitekturen skulle vara det som drog folk men fick en fantastisk överraskning för den färgsprakande och orientaliskinspirerade inredningen och palatsets historia var makalös och väl värt att komma hit för utan att se något annat.

Pavilion Buildings

Pavilion Buildings

Royal Pavilion är som ett Barbapapahus.

Royal Pavilion är lite som ett Barbapapahus

Efter denna storslagna upplevelse begav vi oss som utlovat till dottern ner mot stranden och piren men via smågatorna i The Lanes som är kända för sina många butiker och restauranger med annorlunda grejer. Här hade jag från början högre förväntningar än på paviljongen men så unikt som jag väntat mig kändes området inte. Jag tror jag hade tänkt mig något mer gammeldags i stil med de små gränderna i Whitby eller Rye eftersom området är så berömt och nu led det nog dessutom av den ekonomiska nedgången som ju alltid syns mest i områden med småbutiker. För att göra kvarteren rättvisa tror jag att jag behöver återkomma när jag inte lovat bort min tid till dottern som ville ner till havet och framför allt borde jag nog sätta mig på någon pub här en kväll efter att ha botaniserat mycket mer än jag gjorde. Dock är jag ingen shoppingfantast och dessutom är jag van vid staden med Englands mest fotograferade gata (York) så jag har höga krav på mysfaktor.

The Lanes

The Lanes – trots allt mysigt

brightonpal

Stadshuset är i helt annan storlek.

Vi visste att piren var ovanligt stor och skulle ta tid och det gjorde den för inte nog med de sedvanliga spelhallar som ofta finns på brittiska pirer – här hittar man också ett litet nöjesfält. Jag måste säga att det jämfört med andra pirer kändes lite småläskigt att gå runt på pirens plankor längst ut vilka ibland var rätt slitna och som dessutom höll upp attraktioner av typen Virvelvinden och Vilda musen men så besatta som britterna just nu är av ”Health and safety” så måste den vara helt okej tänkte jag och fokuserade på hur mycket pengar dottern egentligen lyckades tigga av mig i spel- och biljettpengar. Personalen var marginellt gladare än de är på Axels Tivolin runt om i svenska parker och kommer kanske från samma familj, vad vet jag men barnen struntar fullständigt i detta kan jag lova och det är onekligen udda att gå på tivoli ute i vattnet och jag kan alltid spela bort en massa tvåpencemynt i gamla roliga Comptonsmaskiner.

Mer Brighton blir det inte.

Mer Brighton blir det inte.

En engelsk "helter skelter" rutschkana känns kul.

En helter skelter-rutschkana känns kul och gammeldags.

brightmerry

Brighton Beach

Brighton Beach

Brighton är inte först på listan för anglofila som är ute efter medeltidsslott, puttinuttiga byar eller gamla kanalkvarter men en dag i Brighton är en dag av väldigt olika intryck hela tiden och här finns något för alla. Jag förstår att ungdomar samlas här i massor för det är en stad att ha kul i med mängder av klubbar och pubar för alla intressen. Som en av Englands större HBTQ städer känns den tolerant och ingen höjer på ögonbrynen hur du än ser ut. Brighton Pride går av stapeln i augusti men stadens Madeira Drive är också i november målgång för det årliga veteranbilsrallyt London to Brighton som är det längst arrangerade rallyt i världen. En stad som kanske inte är så värst vacker men dit man åker för att roa sig, kanske äta jamaicanskt ur ett hål i väggen och lära känna nya människor.

4 kommentarer

  1. Så roligt att återse Brighton, där jag bodde en tid i slutet av 70-talet! Har varit tillbaka några gånger, men nu är det länge sedan sist.

    Gilla

    1. Det måste ha varit ännu mer ös där på 70-talet. 🙂

      Gilla

  2. sannarosell · · Svara

    Tänkvärt inlägg om Brighton, tar med mig många tips härifrån till höstens weekendresa dit. Jamaicansk mat låter lockande…

    Liked by 1 person

    1. Ja det finns en väldans massa oberoende matställen att utforska. Det vill jag göra nästa gång.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

