Sjövägen till England

När jag växte upp i Göteborg hade budgetflygen inte kommit igång än utan alla som ville ta sig till England billigt tog färjan därifrån och studenter och au-pairer samsades ofta om fyrbäddshytter som det nästan är svårt att kalla hytter med sina skrank som skiljeväggar längst ner i fartyget Princess of Scandinavia som drevs av Tor Line som blev DFDS och Scandinavian Seaways. Inte för att det gjorde oss något att husera där nere för man lärde känna nya människor och Prinsessan var snabbast på Nordsjön även om man inte mådde så bra just i januaristormarna när man varit hemma och firat jul men så länge man hade med sig lite matsäck och inte köpte så mycket annat än lite öl i baren så blev det faktiskt just billigt. Så småningom kom Ryanair och EU:s taxfreeregler ändrades dessutom så att färjan för att konkurrera fick göra ett stopp i Norge vilket var vackert men tog extra tid även om rutten också lagts om till Newcastle. Jag vet inte om detta sista bara var för att spara tid och för att man insåg att nästan alla flyger till London eller om man ville försöka fånga de som vill bila i Skottland. Nu gick inte detta hellar utan snart fick rutten läggas ner och det sorgliga inträffade att Sverige inte längre har båtförbindelse till Storbritannien. Jag åkte av ren nostalgi med Prinsessan 2006 bara några månader innan hon försvann – idag är hon omdöpt till Moby Otta och går på rutter i norra Italien för den som är intresserad.

När jag blev skåning började jag faktiskt ta färjan från Esbjerg till Harwich med samma rederi – DFDS Seaways – vilket är ett alternativ för alla i Syd- och Västsverige som är flygrädda eller har med sig bil och massor av bagage. Man ska inte tro att det är billigt trots flygkonkurrensen men en bilfemma är fortfarande prisvärd och perfekt om du vill bila runt i England. Ni som minns Göteborgsseglatserna med skräck kan faktiskt känna er lite lugnare med det här alternativet. Från Esbjerg till Harwich seglar man i linje med den tyska kusten och aldrig ute på den mer nordligare delen av Nordsjön så det blir faktiskt sällan lika gungigt och dessutom är resan lite kortare än från Göteborg. Man lämnar Esbjerg tidig kväll och kommer till Harwich runt lunch nästa dag så man har aldrig den där långa väntan man hade hela dagen från Göteborg.

Ingen jättebåt ser man i hamnen i Esbjerg

Ingen jättebåt ser man i hamnen i Esbjerg

Färjan Sirena Seaways, tidigare Dana Sirena och kanske omdöpt när den brakade in i kajen i Harwich för några år sedan är en ganska liten färja som huvudsakligen tar frakt och har ett öppet akterdäck där man ser trailer efter trailer. Jag tycker det ger en ganska mysig sjöfartsstämning och känner att det här är en gammal viktig fraktrutt och inte något kryssningspåhitt. Varma sommarkvällar ser man tumlare som jagar kvällsmat och ofta ligger det då sälar i massor och solar på sandbankarna utanför Esbjerg. Att färjan är liten gör den gemytlig och åker man regelbundet så lär man snart känna besättningen i barer och restauranger vilket jag aldrig gjort på andra båtar. Här finns ett café där det är trolleri och pyssel för de mindre barnen under skollovsperioder och en liten tax free shop med det vanliga utbudet men de verkar snåla på underhållaren för han sade alltid att hans kontrakt var hotat fast han även anordnade frågesport i baren efter barnens läggdags ibland. På däcket ovanför finns buffétrestaurangen, á la carten och fartygets bar och på en dansk båt kan du tänka dig både den goda frukostbuffén med wienerbröd och middagsbuffén med sillbord men också en del annat som kanske inte är så upphetsande. Á la carten är riktigt fin med möra t-bensstekar och fina viner och den bokade vi ofta på hemvägen medan vi som kom med tåg åt redan i Esbjerg på utresan. Tågen passar avgångarna bra och det är lätt att boka och skriva ut biljett på DSB men vi bokade alltid tidigare alternativ för säkerhets skull och gjorde en tradition av detta. Kommer du från Köpenhamn så finns det direkttåg medan du får byta i Fredericia om du kommer från Göteborg via Frederikshavn. Jag vet inte om Göteborgare saknar sin gamla färja men det är alltid flera västsvenska familjer ombord vilka kommit körandes den vägen. På den engelska sidan passar tågen också bra och från Harwichs Parkeston Quay kommer man efter en kort stund till Manningtree där man får byta till det större tåget från Ipswich in till Londons Liverpool Street Station.

Sirena lämnar Esbjerg

Sirena lämnar Esbjerg

Sommarkväll på Nordsjön

Sommarkväll på Nordsjön

Hytterna är bekväma oavsett prisklass här och det är ingen större skillnad i pris mellan de med och utan fönster. Allt är rent och skönt och alla hytter har TV med bland annat BBC så du kommer i stämning direkt om du mest vill ligga där och slappa. Vill du lyxa till det kan du boka Commodore och då få en stor hytt med dubbelsäng samt fri tillgång till bar med snacks och enklare frukost. Vi gjorde detta några gånger och om du tycker om whisky, vodka och gin så kanske det är värt att ha den där baren som dessutom har engelska tidningar och fin akterutsikt men annars är det själva hytterna med stora fönster och känslan av lyx när man öppnar in till en egen del av båten som känns mest prisvärd. Däremot kunde jag ibland tycka att det blev lite ensamt där uppe i ”finrummet” jämfört med den livliga baren som i och för sig kan frekventeras av de ökända asfaltsläggarna som tar sig till Skandinavien den här vägen men som ändå är väldigt lugn. Sirena känns överhuvudtaget mycket mer avslappnad än Prinsessan gjorde eftersom den inte har något disco och det enda störande kan vara om du åker under påsk och trängs i restaurangerna med hundratals danska gymnasieungdomar på skolresor.

Jag har inte åkt Sirena på länge nu. Varför undrar ni säkert? Det har flera skäl, ett är att jag åker oftare till England nu än på länge och behöver resa både billigare och även snabbare de gånger jag bara har en långhelg. Ett annat är att rederiet inte ens bemödat sig om att svara mig efter en försening då jag skickade in ett taxikvitto och skrev och frågade om deras säkerhet (och detta trots mina många resor och alltid trevliga betyg). Vi skulle lämna Harwich en sommareftermiddag men färjan var sen efter en storm (jo, det inträffar ju fortfarande) och vi kom ombord runt ett på natten till slut. Då hade vi blivit väldigt väl omhändertagna av ilandpersonalen i Harwich när cafét stängt och fick smörgåsar i baren om vi ville när vi väl kom ombord men en av anledningarna till vår försening var att bildäck var tvunget att sopas rent från socker som läckt ut ur en lastbil som hamnat på sned och väl ombord kunde vi se hur en bit reling blivit helt sned den också och vi insåg att här hade saker åkt runt lite som de ville i stormen. Därför undrade jag alltså hur saker egentligen var fastsurrade och hur man resonerade eftersom jag hörde från besättningen att de varit riktigt rädda då fartyget en period inte kunnat manövreras ordentligt på grund av just förskjuten last. Tydligen hade man övervägt att vända eller gå in i annan hamn men med bara ett fartyg på rutten och mitt i semesterperiod så valde kaptenen att fortsätta – pressad av rederiet? Jag frågade detta och skickade in ett taxikvitto Köpenhamn-Malmö eftersom jag missat kvällens sista tåg över bron och hade barn med mig men har alltså inte hört något om varken det ena eller andra så sist jag tog landvägen till England blev det tåg via Amsterdam. En mycket trevlig väg men det får bli i ett annat inlägg.

Uppdatering 6 september 2014: Rutten stänger ner 29 september men eventuellt finns en fortsättning i vår. Läs mer i inlägget Englandsfärjan läggs ner.

 

 

 

 

 

 

 

Annonser

6 kommentarer

  1. Yvonne · · Svara

    Bra praktiskt inlägg du gjorde här och vill säga det är många Göteborgare /Västsvenskar som saknar Princess of Scandinavia. Fin och ren båt som jag seglat med många gånger i ur och skur!
    Det finns fortfarande möjlighet att segla till England från Göteborg. Gå in på DFDS INFOBRIDGE så ser ni tider och priser mellan bl.a Göteborg-Immingham. Detta är först och främst ett fraktfartyg men dom tar privatresenärer med eller utan fordon. Immingham ligger i norra England och seglatsen ligger på ca 25-26timmar. +46 31 65 08 67 Mon-Fre 10-11. paxbookings.got@dfds.com

    Gilla

    1. Ja hur är den egentligen den där Imminghambåten? Det är ju väldigt smidigt om man som jag ofta ska till just Lincolnshire så ibland har jag varit frestad.

      Gilla

  2. Om man vill ta med sig husbilen är det ju bra att det finns färjeförbindelse!

    Gilla

    1. Eller hur! Det är många som tar med sig gamla engelska veteranbilar över till utställning också eller som importerar sådana.

      Av någon anledning hade WordPress lagt dit inlägg i spamfoldern…grrr.

      Gilla

  3. Yvonne · · Svara

    Hej igen!

    Prova Tripadvisor DFDS INFOBRIDGE,så finns det kanske bilder från resenärer. Lycka till !

    Gilla

    1. Absolut. Det lät bara som att du åkt själv. 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

%d bloggare gillar detta: