Låt dig kastas runt i grönskan

Ni som hittar hit regelbundet vet ju hur jag kastar mig mellan ytterligheter så idag blir det nöjen för hela slanten efter gårdagens allvar trots att man i Storbritannien idag faktiskt minns Dagen D.

Jag har inte varit i så värst många brittiska nöjesparker – jag åker ju dit för att se annat – utan det blir mest spelarkaderna i kuststäder men det finns undantag och ett sådant är kända Alton Towers som jag varmt rekommenderar. Hit kom jag faktiskt redan under min allra första Englandsresa när min brevkompis i Boston tog mig med på utfärd och det är jag henne evigt tacksam för eftersom Bostontrakten är hemskt platt och full av kanaler och jag då undrade var tusan alla de kullar jag sett i Emmerdale fanns. De finns bland annat i Staffordshire lärde jag mig medan jag hade en riktigt rolig dag.

Jag som vuxit upp i Göteborg och till och med jobbat på Liseberg en kort period föredrar såklart nöjesfält med massor av grönska och gärna lite kulligt och just så är det här också men du slipper gå i backar för det är omgivningarna som är gröna och kulliga. Parken har vuxit upp kring familjen Talbots palats som är vad som gett den dess namn. De bodde här tills 1924 och sedan har det fått förfalla. Idag renoveras delar av det och ett torn har till och med fått en spökaktig attraktion – Alton Towers ägs sedan några år tillbaka av Merlingruppen som också driver Madam Tussauds och en massa annat så idéer saknas inte. Den som inte vill åka läskiga attraktioner kan däremot fortfarande strosa runt här och se sig omkring och i framtiden blir det nog mer palatsliknande inomhus igen. Under tiden finns fortfarande en stor trädgård att njuta av med japanska, engelska och andra temaområden och mitt eget tips är att också ta linbanan över parken för det är en väldigt vacker upplevelse.

Alton Towers

Alton Towers

Onekligen roligare stämning i palatsmiljö

Onekligen roligare stämning i palatsmiljö

Idag är det annars inte stillsamma upplevelser Alton Towers är känt för utan åkattraktionerna blir mer och mer vilda. Min egen favorit var westernlandskapet med runda forsbåtar som idag döpts om till Congo River Rapids och nu fått sin motsvarighet i Kållerado på Liseberg och inte känns lika exotiska men fortfarande är galet roliga om man gillar att bli blöt. Apropå blöt så finns det nuförtiden även ett vattenland här vilket jag alltså inte har provat själv men inte undra på att det säljs hotellpaket för flera dagar i stil med Legoland för det finns att göra för barnfamiljer. Alla från minstingen till mormor hittar något på Alton Towers.

Vildast av allt nuförtiden är bergodalbanan Nemesis och inte minst Oblivion där man i närmast 90-gradig vinkel kastas rakt ner i ett svart hål. Attraktionerna ligger i olika temaområden med futurism, Afrika, pirater och liknande och även yngre barn har naturligtvis hur mycket som helst att välja mellan. Det sköna med Alton Towers är att man betalar för allt när man går in och slipper tänka på åkband utan istället kan kasta sig in i härligherna. Köp biljetter på nätet minst en vecka innan och skriv ut hemma så blir det betydligt billigare än på plats. För att mina vänner ska slippa vara med på bild i min blogg så får ni mest bilder av grönskan och inte attraktionerna men här kommer en film som väger upp för detta:

 

8 kommentarer

  1. Ja här har jag varit en gång och aldrig mer 🙂 svenska nöjesparker är ingenting i jämförelse. Bergochdalbanan upp och ner var det värsta någonsin. Men det är sant, omgivningarna är fina och linbanan var kul.

    Gilla

    1. Haha, nej här går det undan! Det måste varit Nemesis du inte gillade. 😀

      Gilla

  2. Ja det var Nemesis. Den var verkligen fruktansvärd. Oblivion vägrade jag, men åkte nästan allt annat.

    Gilla

    1. Jag älskar bergodalbanor (framför allt Balder på Liseberg och den gamla träbanan på Bakken) men det finns gränser.

      Gilla

  3. Hej! Jag undrar om du har några tips på vackra och ”otypiska” sevärdigheter runtom i Storbritannien, vi är två som ska dit i två veckor och vill uppleva landet på bästa sätt! 😀

    Gilla

    1. Hej!
      Hur har ni tänkt ta er runt? Buss, bil eller tåg? Kanske blandat? Vad gillar ni att göra? Historia? Natur? Aktiviteter? Blandat?

      Gilla

      1. Vi har främst tänkt att åka tåg, och vi vill nog göra lite allt möjligt! Vi tycker nog om att göra det mesta, historia, natur, kultur o blandade aktiviteter etc 😉 Vi landar på Gatwick, och så åker vi hem från Edinburgh!

        Gilla

      2. Åh Edinburgh är en av mina favoritstäder så där får ni ju stanna några dagar. Jag gillar sydvästra England men det verkar ju enklare för er att hålla er någorlunda mellan London och Edinburgh den här gången då och Yorkshire är också fantastiskt. York är inte någon udda sevärdhet utan tvärtom välbesökt med all sin historia men jag rekommenderar den ändå just därför om ni inte varit där. I övriga Yorkshire finns det däremot mer annorlunda sevärdheter. Kolla in min sida om lilla mysiga Whitby som man når med buss från York (eller tåg från Middlesborough men då inte över nationalparken North York Moors som bussen kör över med små fina byar). Även Richmond är en jättemysig stad som man når på 20 minuter från tåget i Darlington och utanför Richmond breder en annan nationalpark (Yorkshire Dales) ut sig.

        Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

