Försvinnande på tåg

På väg till Cornwall för ett tag sedan behövde jag tåglektyr och W.H. Smith på Paddington lockade med The Sleeper av Emily Barr som jag bara inte kunde motstå eftersom den visade sig handla om en pendlande kvinna som försvinner på just tåget mellan Cornwall och London.

Spänning på tåg

Spänning på tåg

Jag gillar deckare men är normalt inte någon stor läsare av thrilleraktiga böcker men historien om Lara som bosätter sig i Falmouth med pojkvännen fast hon nog hellre hade stannat i storstan engagerade mig ändå just på grund av den bekanta miljön på mitt kära nattåg över floden Tamar. Lara fortsätter alltså att pendla till jobbet i London som en hel del faktiskt gör i verkligheten varje vecka även om de då oftast valt den livsstilen för att familjen ska kunna bo i det lantliga Cornwall. Här kör livet på i den gamla karriärstilen men på tåget dit lär hon så småningom också känna Guy som hon förälskar sig i. Här tar historien en dramatisk vändning och jag vill egentligen inte avslöja så mycket mer men boken fortsätter med en resa till Asien efter allehanda upptäckter. Allt utspelar sig alltså inte i England men när det väl har kommit så långt så är det full dramatik och faktiskt ganska fängslande. En trea av fem får boken av mig för den känns originell och förutom själva försvinnandet tar den upp slentrianmässiga relationer. Inte vad jag brukar läsa men jag ångrar inte mitt inköp och jag funderar på om det här inte borde bli en miniserie i TV.

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

