Världens största växthus

Jag har aldrig varit någon stor trädgårdsentusiast även om jag alltid hjälpte min mormor att plantera blommor på våren och äpplen på hösten och fortfarande känner att fruktträd skulle vara kul att ha om jag någonsin köpte eget hus eftersom jag gillar god mat. Lite tveksamt satte jag ändå Eden Project på listan över platser att se under vår allra första resa till Cornwall och jag är så glad att jag gjorde det.

Som jag skrivit om i inlägget Engelskt porslin med Lena i Wales så finns det fyndigheter av kaolin i Cornwall, en lermineral som behövs för porslinstillverkning. Många kaolingruvor har legat utanför staden St Austell och det är i en gammal sådan man byggt enorma växthus med olika klimat, så kallade biomer. De har blivit så populära att de ständigt finns på listan över Englands största sevärdheter och det var väl detta som till slut fick mig att bestämma mig för att ge det en chans men det var först när jag kom till parkeringsplatsen på gruvområdet som jag insåg hur gigantiskt det måste vara och när vi väl hade tagit oss igenom entrébyggnaden och stod och tittade ner på de enorma bubblorna så insåg vi varför man behöver en hel dag här.

Som på en annan planet.

Som på en annan planet.

De olika växthusen har olika tema och växtlighet och man börjar i en medelhavsmiljö med citron- och olivträd, tomater, kaktusar och växter man känner igen från Spanien och Grekland men den här delen visar också klimat och växtlighet i Kalifornien och Sydafrika. Här och där står olika konstverk och passar in i växtligheten och  jag som hästmänniska älskar just hästen av drivved.

Medelhavet

Medelhavet

Känns lite som Kalifornien

Känns lite som Kalifornien

Inspireras att bli konstnärlig

Inspireras att bli konstnärlig

Trots allt vackert i medelhavsbyggnaden så är det ändå den tropiska djungeln som imponerar mest. I början tänker man inte på storleken utan går bara in i det hela men snart börjar man uppfatta hur gigantiskt det är! Här finns all möjlig växtlighet från tropiska länder och efter en stund inser man att det är så fuktigt så fuktigt och att detta faktiskt inte är som Universeum i Göteborg (som jag inte alls vill dissa) utan detta är på riktigt. Redan vid ingången möts man av en skylt med information att om man känner sig varm efter en stund så ska man ta det på allvar och kyla ner sig. Vattenfontäner finns här och där att dricka vid och jag råder er att göra det. Mitt i regnskogen finns också ett kylrum för den som behöver sitta kallt en stund och mitt speciella tips blir att ta med en extra t-shirt den här dagen att byta till efter besöket för det önskar jag att jag hade gjort.

Mitt i djungeln uppenbarar sig plötsligt en malaysisk byggnad och ger ett hum om hur det ser ut för boende i en regnskog med hushållsodling. Lite senare stannar man i fågelsång vid ett stort sydamerikanskt vattenfall och en stund efteråt kommer det en armé av myror gåendes längs kanten av ett staket. Man kan också ta sig upp ovan trädtopparna och känna sig som om man bara vill vänta på soluppgången.

Välkommen in i det gröna

Välkommen in i det gröna

Det kan bli svettigt i djungeln

Det kan bli svettigt i djungeln

För de av oss som jobbar med miljö är Eden Project en dröm. Regnskogen innehåller en bananplantage som visar hur bananer transporteras med båt till oss i väst och vid den sydamerikanska sojaplantagen med nedhuggen regnskog blir man deprimerad men också upplyft av att det finns någon som faktiskt visar detta för Europa på ett realistiskt sätt. Man lär sig om kakao, kryddodlingar, gummi, cashewnötter och mycket annat vi bara tar för givet att vi har i våra liv och det är här alltså inte alls som ett museum utan saker växer verkligen framför dina ögon.

Ta en banan!

Ta en banan!

Tänk om alla utbildade världen om sojans elände

Tänk om alla utbildade världen om sojabönan

Utanför växthusen finns en stor trädgård med allt möjligt som klarar att växa i Cornwall vilket är rätt mycket så här i det varmaste hörnet av England. Du kan lätt gå runt i timmar efter en fikapaus eller ta barnen till familjeområdet med jonglering och andra aktiviteter och när du känner dig redo att dra dig iväg så missa för guds skull inte butiken med hur många fröer och plantor som helst om du är trädgårdsintresserad – en riktig fest för entusiasten. Den som är måttligt intresserad kan instället hitta riktigt fina, miljövänliga tröjor, spel och presenter och inte minst böcker inte bara om odling utan om hur det står till med vår värld. Själv köpte jag en bok om problemen längs Storbritanniens kust om allt från turism till skotsk laxodling. Spanar du in kalendern så kan du planera in ett besök under en konsert med fyrverkeri eller något annat specialevenemang. Det har gått lite knackigt ekonomiskt för Eden Project de senaste par åren – hjälp gärna till att vända skutan rätt för detta är en fantastisk sevärdhet. Cornwall är fullt av fina trädgårdar och definitivt med mer lokal känsla men Eden berättar den där historien om vår planet som så ofta behövs.

Kronärtskocka i trädgården

Kronärtskocka i trädgården

 

 

6 kommentarer

  1. Jag var på The Eden Project 2011. Inte heller ja är särskilt förtjust i växter, men detta var sannerligen en upplevelse. Vi var där i slutet av februari och alla hade vi vinterkläder på. Det blev olidligt varmt i djungeln. Haha!

    Gilla

    1. Ja visst är det oerhört varmt! 😀

      Gilla

  2. Tack för ett fint inlägg! Det blir nog Eden project i sommar!

    Gilla

    1. Tack. Hoppas du kommer dit. Det går att kombinera inte minst med Lost Gardens of Heligan också. 🙂

      Gilla

  3. Beatrice · · Svara

    Hej! Hur varmt brukar det vara i djungeln? ”Olidligt och oerhört varmt” är det typ 25-30 grader? Jag ska snart packa till en resa dit. Befinner mig i 10-15gradiga Östersund. Jag ska göra ett studieprojekt med mitt universitet o bland annat intervjua några personal där.

    Gilla

    1. Hej!
      Det varierar mellan 18-35 grader i den tropiska delen men det är fuktigheten som gör det oerhört varmt. Man behöver byta t-shirt efteråt och där finns ett kylrum att gå in i för den som tycker det är för kvavt i fuktigheten.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

