Familjedrama runt världskrigen

Jag är väldigt förtjust i romaner som följer generationer av en familj under och mellan de båda världskrigen. R.F. Delderfield och A.S. Byatt är några jag uppskattat tidigare och nu har jag just avslutat Before the Storm av Judith Lennox som jag inte läst något av tidigare men det kommer jag garanterat att göra igen för den här blev en riktigt sidvändare. Jag tror inte boken är översatt till svenska till skillnad från ett par av hennes andra bästsäljare.

Bra bok

Bra bok

I första kapitlet retade jag mig på karaktären Richards syn på kvinnor och trodde att det var Lennox stil. Jag började undra om jag verkligen valt en bra bok men snart visade det sig att det istället var Richards personlighet som skildrades. En rik affärsman som gör lite som han vill även när han uppvaktar den enkla Isabel som han träffar i Lynmouth. De gifter sig och senare i boken får vi även följa deras barn och ett adoptivbarn som hamnar hos dem efter första världskriget genom en händelse vid fronten. Alla barn frigör sig på egna sätt från sin dominante far och mitt i detta har även mamma Isabel en stor hemlighet som är svår att lufta i klassamhället och rådande tid. Familjen har sin bas i London där det mesta utspelar sig men Isabel spenderar mycket tid i sommarhuset i Cornwall vilket såklart gör boken extra rolig för mig och speciellt som huset ligger utanför just St Ives. Lennox själv bor i Cambridge och det gör att den ofta översvämmade landsbygden norr om staden också dyker upp i flera av hennes böcker och skildras väl – här i ett av de viktiga sidospåren om adoptivdottern.

Det här kunde vara en vanlig generationsroman med ett flyt i språket och en spänning genom sin tidsperiod men så kommer det flera dimensioner för Lennox lyckas inte bara få fram huvudpersonernas vardag i krig utan också verkligen beskriva hur England tänkte och tyckte i stort under mellankrigstiden och andra världskriget och utan att ha en aning känns det som om hon tagit intryck av berättelser i sin egen familjehistoria och som om hon intresserat sig en hel del för politiken som ledde till kaoset i Europa. Det är inte så att det är detaljerade politiska beskrivningar men hela tiden kommenterar och diskuterar huvudpersonerna händelser på ett insiktsfullt sätt med varandra och personer de möter i livet när de båda krigen närmar sig. Det dyker upp en österrikare i persongalleriet vilket blir ett utmärkt sätt att visa hur England hanterade människor med hotfulla nationaliteter när andra världskriget inleddes, det är diskussioner i både över- och underklass om sakernas tillstånd och en känsla av att Lennox vill mer än att bara berätta om familjedynamik. Det gör hon förövrigt också bra och det mesta känns trovärdigt och inte minst fullt av problematik kring att blanda sig med fel klass och hur kvinnor fick hålla på sig mycket mer än män. Dags att beställa någon av hennes andra böcker om samma period tror jag.

4 kommentarer

  1. Låter som en intressant bok 🙂

    Gilla

    1. Ja jag tyckte verkligen om den.

      Gilla

  2. Den låter spännande och intressant!

    Gilla

    1. Ja jag blev väldigt glatt överraskad. Tänkte först att det mest var lättläst relationsdrama men det var mer historiskt djup.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

