Musik för alla känslor

Jag som sagt att jag avskyr att åka till London just på påsken gjorde ändå just det i år. Anledningen var att mitt favoritband The Men They Couldn’t Hang hade konsert på påskdagen och inte vilken konsert som helst utan 30-årsjubileum och detta gick av stapeln på Shepherd’s Bush Empire för att bandet startade sin karriär just i Shepherd’s Bush även om sångaren Phil ”Swill” Odgers och låtskrivaren och mandolinspelaren Paul Simmonds känner varandra sedan barnsben i Southampton. London har alltid varit scenen för mångas musikdrömmar och så även för dessa två som tidigt flyttade dit och slog sig ihop med sångaren Stefan Cush samt började med Swills bror som trummis.

The Men They Couldn’t Hang är enligt mig ett folkrockband och frågar du musiknördar så har de även punkinfluenser. Jag gillar inte renodlad punk så värst men i det här fallet slås det ihop med folkmusiken och gör till exempel melodislingorna och texterna om det gamla Englands orättvisor mer ösiga. Detta märks speciellt på konserter då publiken blir helt vild av Ghosts of Cable Street om antifascistupploppet i London 1936 och Shirt of Blue om den stora gruvstrejken på 80-talet så det här är ett gäng som kan konsten att fånga en publik och det är märkligt att de inte blivit större men de kom i samma veva som The Pogues och många andra och liksom försvann lite i Camdens klubbliv. För mig har det varit bra att de inte blivit större eftersom jag egoistiskt kunnat njuta och speciellt förra året när jag såg bandet i Buxton i Derbyshire och fick chansen att prata med dem efteråt i det lilla operahusets bakficka. Deras Facebooksida känns mest som en sida för vänner och när jag nu i påskas i konserttråden skrev att jag var vid Blackfriars på morgonen så spelade de sedan låten Blackfriars Bridge för ”the Scandinavian fans” på konserten.

Jag upptäckte TMTCH genom en gymnasiekompis under tiden då nästan alla i klassen lyssnade på Hunters & Collectors, Echo & The Bunnymen, The Cure och liknande och jag fastnade direkt som anglofil i deras fantastiska texter och känslosamma melodier. Just då var skivan ”Waiting for Bonaparte” ute med vad som nog fortfarande är deras största hit, nämligen The Colours. Än idag är det speciellt att höra raden ”if I starved on the streets of Bristol, I starved worse on a British ship”. Hultsfredsfestivalen i mitten på 80-talet var första gången jag och kompisen fick se dem live och vi minns än idag traumat vi fick av att en tid senare inte komma in på klubben i Göteborg där de spelade eftersom det var 20-årsgräns. Just därför kändes det så skönt att vi två tillsammans nu kunde stå där framme vid scenen i Shepherd’s Bush och skråla och sjunga med i skotska Smugglers, walesiska Ironmasters och alla de andra igen och det var värt de blåmärken som alltid uppstår när alla börjar hoppa.

Tycker ni att de låter spännande? Har ni aldrig sett dem live med all energi? Då finns faktiskt chansen på Sweden Rock i Blekinge 5 juni. Jag har ingen aning om varför deras agent bokat in dem på en hårdrocksfestival och vi var flera som frågade dem om de visste vad det var för typ av festival men de svarade bara att det ger chansen till ny publik för sådana är de och jag lovar att det kommer bli ösigt om folk bara låter sig ryckas med. Själv tänker jag suga på minnet av 30-årsfirandet ett tag till och njuta av alla galenskaper där. Det är något visst med stämningen mellan Swill och Cush när man ser dem i England där de avslappnade vet att publiken förstår deras knäppa humor och referenser. I mitt inlägg om vapenstilleståndsdagen i höstas så lade jag in en känslosam cover av en sång om kriget som också gett dem mycket uppmärksamhet. Här är mer livliga The Colours med sin video i bästa budgetstil men lyssna på musikens själ kära anglofiler.
2 kommentarer

  1. Kände inte till dem, men lyssnade och förstod varför du gillar dem!

    Gilla

    1. Ja det är lätt att fastna. Ironmasters handlar om de walesiska gruvarbetarnas fackföreningsmöten i hemlighet. De var ju närmast livegna.

      Få känner till detta band.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

