Världens bästa bakade potatis

Jag har alltid gillat bakad potatis eftersom jag växte upp med föräldrar som gillade en rejäl köttbit och vitlökssmör lärde jag mig tidigt att tillverka. Pappa brukade lägga potatisarna på stora saltflingor i en gratängform och de blev hur bra som helst men när jag äter ute finns det inget i Sverige eller ens England som slår den bakade potatis man får i Skottland. Det skotska ordet för potatis är tatties och här äts den som snabbmat serverad i något motsvarande gatukök. Olika ställen skryter om olika fyllningar men du kan nästan alltid hitta olika kombinationer med den brittiska favoritkombinationen ost och ägg samt chili-con-carne, keso, tonfiskröra, coleslaw och jag vet inte allt.

 

Bäst bakpotatis. Punkt.

Bäst bakpotatis. Punkt.

Under mitt första besök i Edinburgh på 80-talet hittade vi vad som fortfarande är mitt absoluta favoritställe i potatisvärlden – The Baked Potato Shop. På Cockburn Street mitt i gamla stan, ett stenkast från Royal Mile upp till slottet ligger denna lilla pärla som bara har ett bord med bänkar runt sig i den lilla pyttelokalen. De flesta tar med sig sin potatis och sätter sig ute någonstans och om det regnar finns det gränder att stå i. Edinburgh är en av de bästa städer jag känner till i Storbritannien för vegetarianer, veganer och allmänt alternativa livsstilar och på Baked Potato Shop är allt vegetariskt och veganskt. Här finns en chili-sin-carne, en avokado- och tomatröra och diverse ostkombinationer samt sallader för den som inte vill ha potatis. Bland ostkombinationerna finns ägg, ost och lök och min absoluta favorit ost, lök och ananas. Ja, ni läste rätt! Ananasen fungerar strålande med de andra ingredienserna (basen är en sojamajonnäs) och blir den mest gudomliga röra eftersom den aldrig får ta över så att allt bara blir sött. Inget besök i Edinburgh är komplett utan denna juvel och häromdagen avnjöt jag den igen. Enda försämringen sedan mitt senaste besök är att de nu har skippat trägafflarna och har tunna plastgafflar som inte bara är värre för miljön och inte passar det alternativa temat utan de är också svårare att ta sig igenom skalet på en tjock, brittisk bakpotatis med. Dock det enda molnet på denna potatishimmel.

Skotsk snabbmat. Cheese, onion and pineapple.

Skotsk snabbmat. Cheese, onion and pineapple.

4 kommentarer

  1. Ja bakade potatisar finns i överflöd här i Skottland. Min favvo måste nog bli tonfiskröra tror jag… Har docj inte provat detta ställe men ska deffinitivt göra det vid nästa Edinburghbesök! Tack för tipset.

    http://www.scottishmoments.com

    Gilla

    1. Cheese, onion and pineapple! :)))

      Gilla

  2. Det här stället ska jag absolut besöka i helgen när jag premiärreser till Edinburgh! Rynkar förutfattat på näsan vid kombinationen ananas och ost, men va fasen – jag gillar ju klassikerpizzan Hawaii så en liknande ”tattie” borde gå ner! Tack för tips!

    Gilla

    1. Jamen det låter så knäppt men är galet gott!

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

