Shoppingresa till Birmingham

Jag har redan nämnt det i ett inlägg om julshopping – Birmingham är ett strålande alternativ för dig som redan gjort Oxford Street ett antal gånger och framför allt för dig som gillar att shoppa men är trött på turisterna där och vill omge dig med något mer engelskt. I Birmingham finns alla de butiker du känner igen på behagligt promenadavstånd från varandra och har du sällskap som är mindre roat av shopping så är det en stor nog stad för annat också. Det går flyg från både Stockholm och Köpenhamn med bra tider och köper du tågbiljett på förhand (se inlägget Tåg i Storbritannien) så har du råd med den ganska snabba förbindelsen från London också om du tycker flygen dit passar bättre.

Selfridges på Bullring

Selfridges på Bullring

Bullrings huvudentré

Bullrings huvudentré

Mest känt är köpcentret Bullring som heter som det gör för att det är byggt på stadens gamla marknadsplats från medeltiden. Centret känns igen på den del som rymmer Selfridges med sin böljande metallfasad. Här finns över160 butiker inklusive SportsDirect, Hollister, Boss, DKNY, New Look, Oasis, Superdry, Topshop, River Island och en stor TK Maxx. Alldeles utanför går New Street med en stor Primark, Waterstones och mängder av andra butiker och den går direkt ner till stadens största järnvägsstation så shoppingen ligger verkligen direkt för dina fötter när du kommer hit. New Street har dessutom tvärgator med gamla gallerior för den som föredrar oberoende småbutiker med pennor, vintage och liknande och vintage hittar du även på The Custard Factory. En bit bort ligger de gamla juvelerarkvarteren där den som vill köpa guld- och silversmycken kan botanisera i butiker vägg i vägg med varandra (men ganska stängt söndagar).

Galleri ovanför New Street

Galleri ovanför New Street

Juvelerarkvarteren

Juvelerarkvarteren

Utöver detta finns här flera muséer, ett roligt nattliv, massor av indisk mat och spännande kanalområden så nästa gång du vill ha en shoppinghelg i England – tänk nytt.

8 kommentarer

  1. Tack för tipset! Jag har varit i Burmingham, men har aldrig tänkt på staden som en shoppingstad. Det ska jag komma ihåg nästa gång jag reser dit. Mitt starkaste minne av staden är när jag var femton år och spelade mot ”Burmingham City Ladies”. Vi fick storstryk med 6-0. De hade en otroligt duktig indiska som gjorde cykelspark på cykelspark. Vi var helt förbluffade!

    Gilla

    1. Birmingham har just slagit Arsenal i Champions League så de är fortfarande toppen. Kan bli de och Wolfsburg i finalen…

      Gilla

  2. Jag tycker verkligen det är en trevlig stad men engelsmännen själva brukar aldrig förstå hur man kan åka dit och staden har oförtjänt dåligt rykte, även dialekten brukar de skämmas för, som jag tycker om den med. Jag älskade köpcentret och selfridges här är jättefint och man har mycket mera plats att röra sej på än i London 🙂

    Gilla

    1. Ja det är ju det man har! Jag hatar Oxford Street! Det går inte att ta sig fram och stämningen av England är absolut ingenstans.

      Gilla

  3. Trots att jag bara bor drygt en timma från Birmingham ska jag skam att säja att jag inte varit där väldigt lite. Måste ta mej i kragen. Jag är ju ingen shoppare, så det är kanske lite av anledningen.

    Gilla

    1. Men du tar kanalbåtarna istället!

      Gilla

  4. Liisa · · Svara

    Tack för tipset! Kan rekommendera shopping i Manchester, de har världens största Primark utan London trängsel 🙂

    /L

    Gilla

    1. Jag har hört att världens största finns på Meadowhall i Sheffield. Detta måste undersökas! 😀

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

