En bit England här hemma

Jag är nog inte den enda av oss som ibland längtar efter brittiska matvaror och många av er har helt säkert redan besökt The English Shop i Stockholm, Göteborg och Malmö och nu även i Uppsala sedan en tid tillbaka.

The English Shop, Malmö

The English Shop, Malmö

När jag flyttade till Malmö hade vi ingen butik här så engelsmannen och jag blev jätteglada när den öppnade och nu har den bytt lokal och blivit större i vad som de senaste veckorna har blivit rena engelska kvarteren eftersom Engelbrektsgatan dessutom hyser Laura Ashley samt Korv Deli med korvar från Taylors & Jones. Tidigare fick vi bunkra upp det nödvändigaste under familjebesök i Stockholm för att slippa vikten på flyg och tåg från England och så mycket bunkrar man inte eftersom det trots allt är dyrare här än att köpa det på plats i Storbritannien men det är ju en service man betalar för.

Butiken i Söderhallarna i Stockholm är den klart största och har utöver matvaror även en hel del böcker och roliga muggar och presentartiklar. Även i Malmö kan man dock hitta varmvattenflaskor och annat och jag antar att man kan det i Göteborg också. Hade jag varit kvar i min uppväxtstad så hade jag nog hängt här en hel del eftersom jag bodde och gick  i skolan i närheten av Plantagegatan där butiken i ”Lilla London” ligger.

Jag som är mer eller mindre strikt LCHF:are utom på resor och kalas äter inte godis och en stor del av utbudet i butikerna handlar om detta samt om pajer, puddingar och kakor men jag är glad att de finns – framför allt att det går att köpa en sticky toffee pudding för är det något jag skulle kunna fuska med ibland så är det de brittiska dessertpuddingarna vilket ni som läst om Lady Bradford’s sticky ginger pudding redan vet. Just saker till bakning är stort här och man hittar self rising flour som för britterna är ett vanligt bakmjöl så de slipper tänka på bakpulver. Även en väldans massa amerikanska kakmixer finns här och i Malmös fall misstänker jag att det beror på att vi även har Gray’s American Store i staden med mycket sådant men även brittiskt snacks och godis.

Det händer att man i Malmö ser köpenhamnare som bunkrar upp för faktum är att Köpenhamn inte har någon lika utpräglad brittisk butik – i synnerhet inte sedan Abigail’s på Kultorvet blivit mer och mer sydafrikansk. Annars är det många engelskspråkiga i butikerna såklart och det är populärt bland dem att köpa säsongsbetonade saker som stora påskägg i choklad och mince pies till jul – saker som ju kan vara lite kul även för en anglofil svensk som vill ha en brittisk temafest. Min egen favorit är Rhodda’s clotted cream från Cornwall som bara finns i frusen form men vilket för mig som älskar det sydvästra hörnet av England ändå slår många av de trista varianter i glasburkar från Staffordshire och Wiltshire man annars kan hitta i Skandinavien. Det tar sin tid att göra clotted cream själv även om det inte är särskilt svårt så det är skönt att ha ett par burkar i frysen till jordgubbar och annat gott.

Te, best drink of the day

Tea, best drink of the day

Grundingredienser till det mesta

Grundingredienser till det mesta

20140316_131805

Fentimans och annat läskande

I fryserna hos The English Shop hittar man också vitt toastbröd, småpajer från Pukka, Lincolnshirekorvar och crumpets samt bacon. Det sistnämnda är ganska tunt och litet men dock styckat på det sätt man är van vid från England. Hyllorna har massor av gott te både för vardag och helg samt burkar med soppor, currysåser och marmelader samt inte minst drycker som den mystiska skotska Irn-Bru och Fentimans traditonella lemonader. Väl värt en liten shoppingtur även om jag gärna sett fler typer av högkvalitativ och regional mat, black pudding, bättre bacon och sådant men jag hoppas det räcker att fortsätta handla här för att få mer. Personalen är hur trevlig som helst överallt precis som man kan förvänta sig och bara att prata med dem sätter dig i rätt stämning en regnig dag.

 Uppdatering: December 2014 öppnade man en ny butik i Örebro

 

3 kommentarer

  1. Linconshirekorvar är min favorit! Fast oj vad jag kan sakna prinskorv.

    Gilla

    1. Ja jag gillar också Lincolnshires. Cumberland är inte någon favorit däremot.

      Gilla

  2. Scottish Moments Archive · · Svara

    Å vad jag har haft problem att kommentera… hoppas det funkar denna gång!!
    Har fått byta lösenord o hålla på men nu ska det väl funka….
    Irn bru… ja jag håller med om att den är mystisk!! Har icke lärt mig gilla det än… 🙂

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

