Afternoon Tea i Yorkshire

I rapporten om vad svenskar vill göra i Storbritannien såg vi att Afternoon Tea låg högt på listan och det ser man också på reseforum och kändisbloggar. Överallt debatteras det om man ska dricka te på Ritz, Dorchester eller Connaught eller vilka alternativ man har om man alls inte har råd med de dyra hotellen eller inte hann boka i tid. Även hemma i Sverige ploppar det upp afternoon tea inte bara på Grand i Stockholm utan i allt från Härnösand till Romeleåsen (har ni någon favorit?)

Om man då alls inte vill dricka sitt te just i London? Då är faktiskt Yorkshire ett bra alternativ och en riktig institution är Betty’s Tea Room som finns i York, Harrogate, Northallerton och Ilkley. I Harrogate har det funnits ända sedan 1919 och ligger mysigt till i en byggnad med vackra detaljer i denna spa-stad. När man kliver in här märker man att Betty’s grundades av en schweizare för här känns det mer kontinentalt i just inredningen.

Betty's i Harrogate   Foto: Betty's

Betty’s i Harrogate. Foto: Betty’s

I York öppnades på 30-talet ett större tehus på St Helen’s Square vars Belmont Room fick en inredning som skulle matcha den ombord på kryssningsfartyget Queen Mary. Under andra världskriget var tehuset fullt av amerikanska och kanadensiska soldater eftersom många var stationerade utanför York och än idag känns det som att många av de besökare som ser Betty’s som ett absolut måste på agendan i York är just äldre amerikaner. Kanske vill de uppleva något en släkting har berättat om men tro inte att det här innebär att den engelska atmosfären försvinner för det gör den inte. När kön ringlar som längst hit (det går att boka bord och det är ett måste om du vill ha fullt Afternoon Tea i Belmont room på helgerna) så består den oftast av lokala damer på shoppingtur med sina mammor. Bara några få steg bort, in på Stonegate finns Betty’s Stonegate som öppnade för några år sedan och enligt mig i en betydligt mysigare lokal men det är onekligen kul att gå till originalet också för där finns pianisten till ditt tedrickande. Där finns också ett stort bageri där du kan handla med dig bröd, kakor, te, choklad och presenter och där jag ibland på lunchen brukade köpa med mig en Yorkshire Fat Rascal.

Yorkshire Fat Rascal

Yorkshire Fat Rascal

Detta lokala bakverk liknar inget annat jag vet faktiskt men är lite som en korsning av brittisk fruktkaka och scones. De är ganska stora så man behöver inget mer på en stund om man äter en. Många äter dem med smör men det går lika bra utan också för de är saftiga nog. Här kommer ett recept för 8-10 stycken som jag inte har prövat själv eftersom jag inte hinner baka så ofta nuförtiden men jag vill ändå lägga ut det så att ni ser vad de består av. Det här receptet sägs likna Betty’s någorlunda och det stämmer om jag ser till ingredienserna – däremot kan det kännas lite annorlunda med svenskt mjöl eftersom mjöl alltid skiljer sig mellan länder så ni kan behöva pröva er fram där. Ni ser hur de ska se ut på min bild där de fått bli lite glada med extra dekorationer.

100 g rumstempererat smör
250 g mjöl
75 g korintrussin
50 g citrusskal i blandad form
1 1/2 tesked bakpulver
75 g finkornigt strösocker
150 ml vispgrädde eller creme fraiche
1 vispat ägg
glaserade körsbär och hel skållad mandel som dekoration

Sätt ugnen på 225 grader och smörj bakpapper.
Blanda smöret i mjölet med händerna tills det liknar brödsmulor. Lägg i övriga torra ingredienser och blanda väl. Häll därefter ner grädden och blanda allt till en fast deg/pasta för det är viktigt att de är fasta. Det ska vara smuligt så var inte rädd för att det verkar torrt.

Rulla ut degen på ett mjölat bord och skär runda kakor, cirka 2 cm tjocka och 7-8 centimeter i diameter eller rulla en bit stor som ett ägg i handen och gör den platt. Lägg ut dem på plåten och pensla generöst med det vispade ägget. Stoppa sedan ner två mandlar och ett halvt cocktailbär på toppen och tryck lite så de håller sig kvar under gräddningen. Grädda i ca 15-20 minuter eller tills de har rest sig och är gyllenbruna. Låt sedan svalna på galler. I en lufttät burk kan du spara dem i fyra dagar.

Eftersom Betty’s grundades i Harrogate så finns det ingen anledning att servera annat än te från Taylors of Harrogate och detta är allt från lyxvarianter till det Yorkshire Tea som du kan hitta på The English Shop i Sverige. Taylors är också det ett gammalt familjeföretag så det är roligt att dessa två har funnit varandra. Allra roligast är att besöka Betty’s vid speciella högtider som till exempel påsk för de har otroligt fina skyltningar.

Påskäggen är konstverk

Påskäggen är konstverk

York

York

Känner du istället att du vill dricka te i mer ståndaktig herrgårdsmiljö eller i något lite mysigare, ja då har Yorkshire faktiskt en hel Tea Trail du kan följa när du behöver pausa mellan sevärdheterna. Välj det som passar dig.

Jenny Jones som tog OS-brons i snowboard idag – Storbritanniens första medalj på snö tydligen – är inte från Yorkshire utan från Bristol men jag säger grattis iallafall – hon har trots allt ändå stått på bräda på vågorna i Cornwall också emellanåt…

8 kommentarer

  1. SV: Tack för upplysningen! 😀 Vet det redan, då jag gjort specialarbete om detta….men eftersom jag är mest förtjust i England föll det sig mer naturligt att skriva det. Det är inte många andra som vet det heller så jag ville inte ha nått längre inlägg om vilken flagga som var ”riktig”. Men egentligen kanske jag skulle göra ett inlägg om det nu? 😉

    Blir London i första hand. Sen hoppas jag kunna se andra delar av England och övriga Storbritannien. Är sugen på Skottland. 🙂

    Gilla

    1. Haha, nä det är väl mest fotbollsfans och anglofiler som jag som håller stenkoll.

      Skottland är underbart. Åk i sena augusti-september när ljungen blommar på hedarna.

      Gilla

  2. Så tesugen jag blir, när jag läser detta!
    De mysigaste eftermiddagsteerna har jag intagit på små lokala ”te-hus” ute på vischan – gamla ruckliga hus där jag nästan gått vilse sedan jag varit på toa.
    Mina rascals är inte alls lika feta som dina, ingen grädde, bara en gnutta vatten eller ägg. Ska prova dina när andan faller på.
    Margaretha

    Gilla

    1. En gnutta vatten låter torrt och bra. Var provade du dem? Jag är ganska säker på att Bettys har grädde i sina men det kanske är det schweiziska inflytandet. Det finns nog massor av recept. Yorkshirebor brukar inte lyxa till det så ofta är min erfarenhet.

      Gilla

  3. Mitt recept kommer från en liten receptsamling från 60-talet. Den heter kort och gott ”Yorkshire Recipes”. Collected by Mrs, Appleby of the Dalesman. (Kostade 5 shilling, på den tiden det var ett himla pyssel att addera dagens utgifter, för oss som var vana med decimalsystemet).
    Vill du ha receptet?

    Gilla

    1. Åh The Dalesman – underbar liten tidning. Ja tack det vore kul att jämföra.

      Gilla

  4. FAT RASCALS
    8 oz self-raising flour
    4 oz lard
    3 oz sugar
    2 oz currants
    1 oz sultanas
    pinch of salt
    water or beaten egg
    Rub the lard into the flour and add the other ingredients. Mix to a fairly soft dough with a little water, or a little beaten egg. Roll out to about half an inch thickness and cut into rounds. Bake in a hot oven for about fifteen minutes till nicely brown.

    Enkelt och gott, såvitt jag minns – det är säkert över tjugo år sedan jag gjorde dem. Som vegetarian använde jag inte lard, vilket en del purister hävdar är det enda rätta.
    Margaretha

    Gilla

    1. Tackar! Ja lard är poppis till lite av varje där uppe.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

