Hamish Macbeth

Jag är kvar i djurens värld men idag  är det en hund som spelar huvudrollen – närmare bestämt en westie med det väldigt skotska namnet Jamie. Han jobbar tillsammans med polisen Hamish Macbeth på att lösa kriminalfall i de skotska högländerna men jag tror aldrig att TV-serien från BBC Scotland någonsin kom till Sverige. Kanske ansåg ingen inköpare att vi ville se en lite ”smålångsam serie om gulliga brott” för jo det är ett sävligt tempo men det är ju så det känns på den skotska landsbygden och många svenskar älskar ju Skottland så jag är ändå förvånad – än mer så eftersom Hamish spelas av ingen mindre än Robert Carlyle. Hamish är lite si och så när det gäller sin roll som polis men jag kan tänka mig att det är lite liknande på en plats där alla känner alla. Brotten som begås är också ganska snälla med undantag av en ledsam händelse jag inte tänker avslöja.

Jag råkade bo i York när den sändes och hade turen att få se dessa underbara miljöer för det är främst dem man gillar med serien som bygger på böcker av M.C Beaton (Marion Chesney) men som om jag förstått saken rätt inte är särskilt trogna böckerna. Fantastiska filmklipp från högländerna och highland cattle vandrande bygatan fram bland palmerna i Plockton där serien spelades in. Jag har alltid velat åka till Plockton och den kända stranden i Applecross i närheten och blev verkligen inte mindre sugen av detta och ändå har jag fortfarande inte kommit dit men jag har lovat mig själv att jag ska. Hur skottarna själva ser på serien undrar jag lite över. Bara lantliga stereotyper som i Monarch of the Glen (nej jag vägrar skriva ”Karl för sin kilt”)? Här är den iallafall:

3 kommentarer

  1. lenadyche · · Svara

    Kommer inte ihåg den! ”Karl för sin kilt”, håller med dej, vilket namn? Troligen meningen att poängtera att den kommer från Skottland, men ack så fantasilöst!!!

    Gilla

  2. […] pass många film och tv-produktioner, t ex Hamish Macbeth som Charlotta har skrivit om här,  the Wicker Man och Inspector Alleyn Mysteries. […]

    Liked by 1 person

    1. Ja den måste jag ju till någon dag.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

