Sevärda Salisbury

Det finns väldigt mycket historiskt att titta på i Wiltshire så nu känner jag att det är dags att presentera staden Salisbury eftersom jag kommer att fortsätta nämna den som en mysig bas för utflykter i trakten. Salisbury är andra största stad i grevskapet efter Swindon och Wiltshires enda ”city”. Med sin kända katedral och närheten till världsarvet Stonehenge och Avebury är staden vid kanten av platån Salisbury Plain riktigt trevlig och nås på bara en och en halv timme med tåg från Londons Waterloo. Jag skulle faktiskt inte tveka att bo här och tycker därför att du ska göra mer än bara en dagsutflykt.

salisbury

Det här är trakter som varit bebodda riktigt länge och ändå grundades Salisbury inte förrän 1220 men det berodde delvis på att den innan detta existerade i form av Old Sarum några kilometer bort. Idag kan man besöka Old Sarum på väg till Stonehenge. Den som vill ha reselitteratur på en tur hit kan läsa Edward Rutherfords bok ”Old Sarum” som blev en bestseller även i Sverige för några decennier sedan. Jag har själv inte lyckats läsa ut den eftersom kapitlen om den förhistoriska perioden gav en väldigt seg inledning men jag har alltid sagt att jag ska ge den en andra chans och speciellt efter att jag varit i Salisbury.

Stadens katedral började byggas samma år som flytten ner hit till ”New Sarum” och är mest känd för sin långa, smala spira som skiljer sig från många andra engelska katedraler. Här finns en kopia av det kända dokumentet Magna Carta som bara finns i fyra original på olika ställen i England och även en fascinerande mekanisk katedralsklocka. Vad jag tycker speciellt om med den själv är att den har korsgångar (”cloisters”) för sådana älskar jag. De känns historiska och ger ett slags ombonat intryck. Det finns betydligt mycket mer att berätta om Salisburys katedral men det får bli i ett eget inlägg det också. Istället kommer här en bild på en till underbar sak med den, nämligen att den ligger som utslängd i naturen eftersom ena sidan av den utgörs av området Watermeadows. Ta dig absolut ner hit för fantastiska katedralvyer men också för att vandra längs grusvägarna över ängar fulla av får. Känner du igen vyn så kan du ha sett John Constables kända målningar härifrån.

saliswatermeadows

Att vandra runt andra sidan av katedralen, längs Cathedral Close ger även det ganska lantliga vyer eftersom det är grönt och småputtrigt vart man än vänder blicken. Här finns Mompesson House med sitt tea room där man kan se en 1700-talsinteriör som använts i flera filminspelningar som ”Förnuft och känsla” med Kate Winslet. Här finns också biskoparnas hus från 1200-talet Medieval Hall samt militärmuséet The Wardrobe. Jag har inte besökt några av dem eftersom de inte har lika bra öppettider på vintern då jag var där men det säger er en del om staden att allt det här finns på samma fina adress. Däremot har jag besökt Salisbury and South Wiltshire Museum som är ett fantastiskt länsmuseum eftersom det ligger där det ligger med Stonehenge och en massa konstnärshistoria.

saliscathclose

Cathedral Close

salismompesson

Mompesson House

saliscathwall

saliscathwall2

Mysiga pubar finns det flera i denna gamla stad också. Själva fastnade vi några kvällar på New Inn som inte alls är nytt men ligger på New Street och serverar öl från Badger bland mycket annat. Äldsta biten i baren är riktigt mysig med timmerstockar och stengolv och längre in finns en restaurangdel med helt okej pubmat och en terass för varmare sommardagar. Vill man så går det faktiskt också att övernatta. The Haunch of Venison är ytterligare en pub med atmosfär och riktigt god mat som faktiskt ska få sitt eget inlägg för där finns det galet udda grejer.

salisnew

5 kommentarer

  1. Jag har just kommit hem från en sväng i England. Jag har inte alls varit särskilt mycket i England förrut. Men jag är förtjust i de små söta städerna med mycket karaktär! Vi besökte bl a Durham och den staden var så mysig, lagom stor och med slottet alldeles inpå stadskärnan. Det jag tyckte var särskilt intressant var att både jag och min man upplevde en förändring i byarnas utseende så snart vi passerat gränsen ,mellan Skottland och England. Jag vet inte om det var mest inbillning dock 🙂

    Gilla

    1. Durham är fantastiskt. Min man har pluggat där. Jag tror inte det var inbillning – det är viss skillnad på England och Skottland. 🙂

      Gilla

  2. Eva-Lena · · Svara

    Kom hem igår efter en härlig vecka i Salisbury med omnejd.
    Reste med en kompis och bodde sex nätter på ett charmigt B&B strax utanför stadskärnan.
    Förutom att vandra runt i stan med alla gamla fina hus gjorde vi diverse utflykter.
    En dag blev det öppen turistbuss runt i nationalparken New Forest. Det finns tre olika sträckor och vi hann med två av dom och fick se allt från dom karga ljunghedarna till sandstrand. Halvvilda ponnyer traskade obesegrat omkring mitt i byar likväl som på hedarna. Lite lagom historisk och kulturell information fick man i bussens högtalare.
    Turistbuss åkte vi även i Bath dit vi tog tåget. En imponerande att men i mitt tycke inte speciellt charmig stad.
    Klart roligaste utflykten var ett besök på Gillingham & Shaftesbury agricultural show. En stor jordbruksmarknad mitt ute i ingenting. Det var utställningar av hundar, hästar, nötkreatur, får, getter mm. Uppvisningar av bl.a. dansande grävmaskiner, jaktsällskap med stora hundflockar, rovfåglar och hästhoppning. Försäljning av allt från stora jordbruksmaskiner till hemlagad fungerar. Det kändes så typiskt engelskt och man förväntade sig nästan att det skulle ske ett mord och att Barnaby skulle dyka upp för att utreda.
    Kan verkligen rekommendera Salisbury som bas för en liknande resa.

    Gilla

    1. Så härligt! Jag gästbloggade hos en resebloggkollega just om att använda Salisbury som bas:
      http://www.discoveringtheplanet.com/med-tag-och-buss-genom-storbrittanien/
      (Ser att hon stavat fel i länken så om hon ändrar det framöver så hoppas jag framtida läsare stavar rätt så hittar de nog dit).

      New Forest har jag upplevt med tåg och sett ponnyerna alldeles utanför men skulle jättegärna hyra stuga i någon av byarna en dag.

      Håller faktiskt med dig lite om Bath. Romartiden är spännande men jag är mer för medeltiden och det viktorianska England och tycker den georgianska och däromkring som präglat Bath känns lite stel. Tror det är därför.

      Gilla

    2. Är du skrivsugen så får du gärna gästblogga om någon av dina upplevelser men känn ingen press.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

