Smarriga engelska bakverk

Många har läst inlägget om Nigella som det visserligen länkades till från en matblogg – Tre tjejer i köket – idag då Elin skrev så snällt om mig men det säger ändå en del att så många är intresserade av just mat och jag har ju själv redan skrivit i min presentation att jag vill återupprätta det engelska matryktet. Därför blir det även idag matrelaterat men i form av bakverk. Jag är egentligen LCHF:are så mycket det bara går eftersom jag lätt hamnar i sockerfällan av kolhydrater och jag tror heller inte att gluten är nyttigt för någon i större mängder men i synnerhet när jag är på resande fot gör jag undantag och under nyårshelgen blev det ett rejält sådant då jag besökte Madeleine’s Tea Room i St Ives (som faktiskt även hänger med i utveckligen och har några glutenfria alternativ vilket känns bra).

20140102_130347

Jag har alltid sagt att även när det engelska köket hade sin värsta dipp så var desserter och bakverk det stora undantaget och än idag tycker jag de är internationellt underskattade. Hos Madeleine hittar man såklart cream tea, scones med clotted cream och sylt, vilket är obligatoriskt hos alla tea rooms i sydvästra England där Cornwall och Devon slåss om hur de ska ätas. Dock hittar man cream tea i var och varannan by här nere så det är inte så unikt även om de nog är bra. Det som lockade mig var istället vad Madeleines är berömt för. Ett väldigt känt bakverk i England är Lemon drizzle cake som egentligen är som en vanlig sockerkaka men med en sockrig lite karamelliserad utsida (tänk drømmekage om du varit i Danmark) och lätt citronsmak som gör den oemotståndlig. Den hittar man här men jag valde paradbaket Coconut lemon cake eftersom jag hörde att de gör egen lemon curd. Jodå, den gick inte av för hackor! Fint dekorerad, med kokos på toppen och generöst med lemon curd mellan delarna förstår jag varför den är en av husets storsäljare.

coconut

Coconut lemon cake

Det är tur att man har en dotter att dela saker med för vi kände oss tvungna att gå hit igen en dag. Hon behövde frukost (de gör även bakpotatis och liknande) och jag behövde testa Coffee and walnut cake och det var värt sockersuget som följde kan jag säga. Båda kakorna hade den ”frosting” av florsocker som britterna är så förtjusta i men också så bra på. Den blir liksom tjockare och mumsigt smetigare än det man hittar i Sverige.

20140103_114419

Coffee and Walnut cake

Jag är övertygad om att du kan hitta liknande bakverk över hela England för helt ovanligt är det inte med lemon curd i bakverk men här har jag alltså kvalitetskontrollerat dem åt er…ehum. Hela stället är mysigt med rader av tekannor upphängda i köket och blommigt porslin som man vill ha. Det enda jag tyckte var sådär var faktiskt teet. Där hade jag kunnat tänka mig något roligare även om det var helt okej. ”Madeleine” själv är en lite udda karaktär från Devon som smälter och börjar småprata när man börjar berömma kakorna gjorda av en lokal dam eller de scones hon bakar själv (till snack om vilket jobb det faktiskt är att driva ett tea room…) och tjejerna som jobbar här är nästan alla hur trevliga som helst även om man undrar lite över hur de hamnat just där. Gå dit och se vad jag menar.

Uppdatering 18 september 2016: Den 11 september 2016 stängde Madeleine’s Tea Room.

4 kommentarer

  1. Vad kul att lite fler läsare hittade hit efter länkningen 🙂

    Gilla

    1. Ja den var verkligen kanon tack. Vågar inte alltid länka till er i själva inläggen för jag tror Google blir misstänksam om man gör det för mycket. Stämmer det?

      Gilla

  2. Ingen aning faktiskt! Jag tycker att det är roligt att driva trafik till andra 🙂

    Gilla

    1. Ja det är ju roligare för alla när det snurrar på.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

