Mellandagsrea i London och övriga landet

Har du tänkt resa till London efter jul och fynda på rean? Den startar på annandagen i de flesta butiker och sträcker sig en bra bit in i januari. Officiella Visit London har satt samman en guide och rekommenderar bekväma skor till shoppingfantasten. De tipsar om att välja en del av shopping-London och fokusera på den och nämner några olika alternativ. Covent Garden är ett och är ju alltid populärt bland oss svenskar. Här finns Neal’s Yard med specialbutiker, här finns Barbour, min egen favorit Stanfords resebokhandel, Apple, Disney store och mycket mer. Vill man ha alla butiker under ett tak så rekommenderar de Westfield som dels finns i White City i västra London och dels i Stratford i öster (och förövrigt även i Derby samt i Dudley nära Birmingham). Den som vill fynda dyra kvalitetsmärken beger sig till Bond Street och i närheten ligger svenskarnas kära Oxford Street med en salig blandning för alla.

Oxford_Street

Trångt om saligheten på Oxford Street. Foto: Yuichi

Har du tänkt strunta i London men ändå är shoppingsugen så är hela Storbritannien såklart fullt av butiker på varje High Street och det tycker jag själv är roligare än köpcentra. Strosa runt de vackra korsvirkeshusen med sina butiker i Chester, de historiska gågatorna i York eller lilla Marlow nära London som jag skrev om häromveckan och låt dig inspireras säger jag. I York finns dessutom en McArthurGlen outlet utanför staden med massor av butiker om man inte får nog.

Trots att jag gillar mysiga stadskärnor och oberoende butiker kan jag inte låta bli att imponeras av Bullring i Birmingham så det rekommenderar jag den som orkar ge sig in i trängseln och om shoppingen i Birmingham blir det säkert ett eget inlägg så småningom för den är riktigt bra. Birmingham är dessutom en enkel dagstur från London som lönar sig om du köper tågbiljett i förväg på nätet utanför rusningstid och vill upptäcka något nytt. I Manchester finns Trafford Centre och i Sheffield det stora Meadowhall med egen järnvägsstation och allra största Primark i landet…det är bara att börja planera.

meadow

Meadowhall. Nog med butiker tror du? Foto: Richard Bird

I Skottland älskar jag att knata runt Edinburgh Woollen Mills, Moffat Woollens  och andra butiker som plötsligt rear ut cashmir och fina lammullströjor och gläds åt att flera av dem nu finns även söder om gränsen så att jag faktiskt kan fynda både i St Ives, Lincoln och York. Kläder är såklart det som lockar flest (och på barnkläder är det ingen moms) men själv köper jag förutom böcker (här finns ju ingen traditionell bokrea) gärna minneskort till kameran och liknande och så blir det många fotbollsskor i sportaffärerna till dottern. Jag tänker också ge mig in i mina favoritbutiker Seasalt (i västra England), Joules och Fat Face och se vad jag hittar.

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

