Rida i London

Jodå, en del av er har säkert hört att man kan rida i Hyde Park och hur cool låter det inte att skritta runt mitt i denna världsstad medan turisterna stirrar och man känner sig som värsta vaktparaden vid den historiska ridvägen Rotten Row. Dock är kruxet just det där att man är mitt i en park och därmed inte får galoppera. Hur frustrerande som helst kan jag tänka mig. Jag har inte ens försökt eftersom jag inte riktigt kan förlika mig med det faktum att stallen ligger mitt i ett bostadsområde i Bayswater med inte så mycket som en hage i närheten. Det finns förvisso en paddock alldeles över vägen in i parken men njae…

Wimbledon har sina egna rödljus.

Wimbledon har sina egna rödljus.

Visste du att du däremot kan rida i Wimbledon och här kan vi snacka coolt eftersom hästmänniskor som Anthony Andrews åtminstone tidigare bodde i krokarna, stall syns här och var i lyxhusens trädgårdar och man ser människor skrittandes ut mot den stora Wimbledon Common hela tiden om man rör sig i den gamla bykärnan där. Wimbledon Village Stables har både uteritter och lektioner för icke medlemmar om man bokar i förväg. Helgerna är oftast vikta åt medlemmar och skulle det vara någon avbokning så måste du ha ridvana men vardagar brukar det gå att boka tid, om än lite dyrare än för medlemmar. Stallet ligger bara ett stenkast från High Street med sina butiker och restauranger och ändå är stora Wimbledon Common med sina många ridvägar också alldeles runt hörnet. Skulle jag bo i södra London så är Wimbledon ett av de solklara alternativen eftersom jag gillar utomhusliv, pubar och vackra hus (det kommer ett inlägg, jag lovar) och eftersom allmänningen finns så går det också att rida utan att oroa sig över att vara i vägen för lantbrukare. Just detta säger de förövrigt i den här filmen som visar vad du kan vänta dig.

3 kommentarer

  1. Tack för tipset!

    Gilla

    1. Det var så lite. Säkert inte det mest imponerande du sett i rosenväg men väldigt mycket och man hamnar ju i London när man ska ta sig till alla dessa trädgårdar.

      Gilla

  2. Ah…. vad underbart!!! Blir så otroligt ridsugen när jag ser klippet…. Hade häst förr men inte längre tyvärr men rider fortfarande då och då. Hälsningar från Skottland.

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

