St Austells bryggeri

St Austell är en liten stad mitt i Cornwall och idag mest känd för att en av Englands största sevärdheter Eden Project ligger strax utanför. Tidigare har den även varit känd för sin kaolinbrytning eftersom kaolin används till porslinstillverkning men idag börjar namnet mer och mer associeras med stadens bryggeri St Austell som går att besöka. Jag har inte hunnit med det själv än men måste ändå skriva om en favorit. Bryggeriet har funnits sedan 1863 men inte varit känt utanför mellersta Cornwall så värst länge och inte just för öl. 1955 blev St Austell distributörer av Coca Cola i Cornwall eftersom det gick att ha regionala licenser och under 70-talet expanderade det för att 1993 köpa Carlsbergs rättigheter i Cornwall och detta samarbete pågår än idag vilket väl är det enda jag själv kan tycka är lite tråkigt eftersom jag gillar mindre bryggerier och spenderar mycket tid i Danmark där Carlsberg dominerar totalt på vissa ställen vilket känns hemskt. Dock kvarstår faktum att St Austells öl är försäljningssuccéer hemma i Cornwall och över gränsen i Devon och nu (tack vare Carlsberg?) nått inte bara Ryssland utan även Skandinavien under senare år. I Norge är deras öl storsäljare och jag sneglade länge avundsjukt ditåt men sedan några månader finns deras största märken faktiskt i Systembolagets beställningssortiment. Jag hoppas så att det beställs mycket så att de blir permanenta.

Proper Job

Proper Job

I Cornwall är ”proper job” ett vedertaget uttryck för att saker blir vettigt gjorda och det är namnet på det mycket vettigt gjorda öl jag har som personlig favorit i sortimentet eftersom jag gillar välhumlade öl. Jag älskar ale i allmänhet så även Admiral med ett namn som anstår en del av världen med maritim tradition är i topp hos mig. HSD och Smuggler helt anständiga öl jag inte tvekar att rekommendera heller. Storsäljaren generellt heter annars Tribute och är just en tribut till grevskapet Cornwall men medan jag tycker den är helt okej så har den aldrig blivit någon favorit. Säljs överallt gör den dock och kan vara det första du stöter på i sortimentet om du reser i Cornwall. Där är även lagervarianten Korev och en mild ale med namnet Trelawny vanliga på pubarna. Skulle du vara nyfiken på ölen men bara hinna ta dig till London så är det säkraste kortet att leta upp Bass gamla pubar som nu tagits över av Nicholson’s för St Austell brygger ett specialöl för dessa kallat Nicholson’s Pale Ale och du kan också ha sådan tur att puben ifråga har någon av de andra på fat men själv har jag sällan haft den turen utan fått nöja mig med Nicholson’s där man förvisso känner smaken av St Austell men ett Proper Job är det inte.

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

