Fish and chips i Köpenhamn

Häromdagen upptäckte jag att en av fiskhandlarna i Köpenhamns ganska nya saluhallar Torvehallerne uppe vid Nørreport inte bara hade en massa fin färsk fisk till salu utan även hade fish & chips på menyn. Skeptisk som jag är till denna rätt i skandinavisk tappning så sneglade jag runt hörnet där det satt några gäster och mumsade och jo då, det såg faktiskt ut nästan som i England. Här var det ingen tillplattad, fyrkantig och fabrikspanerad fiskbit utan äkta vara. Jag var ju tvungen att beställa och testa Fiskerikajen för allas er skull.

Fisken var en glädje att se. Fast och vit precis som den ska vara. Däremot kunde smeten ha fått vara krispigare och samtidigt inte så hårdfriterad – en svår kombination för den som inte har en ”chippie” i blodet. Det var också ganska små fiskbitar som ni ser på bilden och jag misstänker att den görs delvis på bitar som är svåra att sälja när man filéat det bästa till kvalitetssökande danskar. Som sagt inte helt fel trots allt och vinäger fanns det också så det var bara de mosade ärtorna som saknades och jag tror inte det var någon av oss som ville ha dem. Ville man så gick det bra att få både tartarsås (som ju erbjuds även i England om man går till en restaurang eller pub och inte bara en chippie) eller typisk dansk remouladsås och den sistnämnda tog dottern och den verkade hemmagjord så den går säkert åt med fiskförsäljningen. Te gick förövrigt inte att få här men däremot juicer från Bornholm samt både öl och vin.

Fish & chips

Vad ska man säga om potatisen då? Jo det var hyfsade ”chips” skurna i den där fyrkantigt avlånga formen man vill ha och av en bra och passande potatissort som jag inte vet vilken det var. Däremot var även de lite länge nere i fritösen tror jag men goda var de ändå. Allt som allt en av de bästa fish & chips jag ätit i Skandinavien eftersom den iallafall såg ut och huvudsakligen smakade som den rätt den ska vara. Allra bäst åt jag på en pub i Kungälv en gång men den tror jag inte finns kvar. Även Green Lion i Malmö har en ganska bra fast pankofriterad och på tok för dyr för vad den är. Tipsa mig gärna om Stockholms bästa fish & chips. Finns det alls någon godkänd?

 

Uppdatering januari 2016: I december förra året stängde Green Lion i Malmö som jag nämner i slutet. Det var alltså inte bara jag som tyckte deras fish & chips var för dyr och onaturlig…

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

