Ost som du aldrig smakat den

Inte många förknippar England och Wales med ost om man inte råkar älska just stilton och cheddar men det finns faktiskt lokala ostar i varje hörn och jag som ostälskare kommer helt säkert att skriva mer om detta framöver för jag kan inte gå förbi ostborden på lokala marknader utan att stanna och ibland köper jag så mycket att min man får skicka med de sista bitarna som färdkost på tåget åt mig för att jag ska hinna äta dem alla.

En av mina senaste favoriter kommer från The Cheshire Cheese Company och jag bearbetar nu underbara Möllans Ost i Malmö för att de ska ta in den eftersom de inte är främmande för engelska ostar alls. Däremot vet varken de eller jag om smaksatta ostar fungerar så bra på den svenska marknaden och det är det som ofta är grejen med engelsk ost. De älskar att göra ost med pickles, örter, bär och jag vet inte allt och den som inte vill ha mat med tillsatser får vara lite försiktig med vissa. Ibland fungerar det mindre bra men oftast är det spännande smaker om man bara är beredd på att det inte är traditionell ost. The Cheshire Cheese Company kan du hitta på matmarknader. De gör flera sorters ost med smak – bland annat en pina colada vilket jag inte kan säga är någon höjdare även om den är fullt ätbar. Då är deras Sticky Toffee Cheddar faktiskt mycket godare även om det här är gränsen för vad jag skulle kalla ost för det smakar mer kola och godis – inget för sockerkänsliga trots att det är en ost och då har det ju nästan blivit något annat även om det skulle vara kul att göra dessertexperiment med den.

Min favorit från dessa ostmakare är Caramelised Onion and Rioja Cheddar. En himmelsk skapelse som går att äta precis som den är men som är alldeles makalös att gratinera ovanpå en grillad fläskskiva för att piffa upp den. Den lite söta löken och skarpa osten med en tvist av rioja kanske känns som slöseri på vin för en del men jag älskar den här galenskapen.
Onion rioja

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

