Vagabonds 50 Londonfavoriter

Tidningen Vagabond har nyligen listat 50 saker du inte får missa i London och det här imponerar mig mycket mer än artikeln om Cornwall i sommarens Storbritannienspecial vilken var full av faktafel och faktiskt delvis är orsak till att jag kommit igång med en egen blogg. Här har man fått med både några kända muséer (och att man ska handla souvenirer på Museum of London håller jag fullständigt med om) och vattenhål men också mer okända pärlor. Jag hade till exempel ingen aning om att Ealing är fullt av bra sushiställen – det verkar mer och mer luta åt ett besök där snart. Champagnebaren på St Pancras står däremot på min lista eftersom jag byter tåg där när jag kommer från Gatwick (tåget mot Bedford) och ska till Kings Cross tvärsöver gatan för att hälsa på familjen. En dag ska jag ta mig tid att njuta av ett glas bubbel. Hittills har problemet bara varit att jag känner mig lite för sjaskig när jag är på resande fot i jeans och gympaskor.  Jag kanske helt enkelt får passa på nästa gång Premier Inn Kings Cross har någon bra deal (det bästa av Premier Inn-kedjans hotell i London tycker jag men oftast lite för dyrt för att kännas budget) och avsluta kvällen där.

Det enda jag blir lite trött på är att få läsa att ”det regnar en hel del i Storbritannien” men så är det just kring tipset om den fina paraplybutiken James Smith & Sons som verkligen är enastående. Ja det regnar en del men långt ifrån lika mycket som i Belgien och Nederländerna och det regnar framförallt inte hela dagar och veckor i sträck utan det brittiska vädret är snarare ombytligt med några timmars regn här och där. Jag tror att Vagabond åter visar lite Stockholms-fixering (som när de glömde Kastrup i sin sammanställning av budgetflyg för svenskar för några år sedan) för där skiner solen onekligen mer än vad den gör i Malmö och Göteborg där det känns ungefär som i England nederbördsmässigt. Nåväl, nog om detta. Jag tycker bara det är så trist att höra det igen och igen ungefär som det där med att maten är äcklig.

Gingerline då man får hemliga sms-instruktioner om vart man ska ta vägen i tunnelbanenätet för att äta och uppleva något kul på gamla outnyttjade ytor läste jag om häromsistens och blir ännu mer lockad nu och apropå det där med mat så känner jag att en söndag på The Old Red Cow verkar vara något för mig. Vagabond kan fortfarande överraska ibland.

2 kommentarer

  1. Christina Södergren · · Svara

    Det har faktiskt aldrig regnat när jag har varit i London, så det är nog oförtjänt rykte, eller?! Däremot har det ett par gånger varit så varmt att man önskat man kunde klätt av sig skinnet!

    Gilla

    1. Ja när det blir varmt i London blir det ofta riktigt varmt. Dessutom tillkommer alla människor som värmer tunnelbanan och annat.
      Det kan regna rejält i London men inte lika mycket som på andra ställen i landet. Sydöstra England är torrast.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

